sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:332

332 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה עם המילה "וחיובי", שיש לה ו' החיבור למילה הקודמת "ממשי" . המשנה הסדורה קוראת ומכוונת את הסובייקט לראייה-הכרה של תפיסת המציאות הממשית, כפי שהיא, מבלי לתת לה ערכי "טוב" או "רע" . ראייה בהירה זו באה מתוך מודעות, הרואה את האחדות המשותפת עם הסובייקט האחר, הדומה לך . החיוביות כאן באה לידי ביטוי בשימור איכותה של אנרגיית החיות של היחידים והקהילה . עשייה מודעת היא סוג של יצירה ונתינה . כאשר היחיד תופס את האחדות המשותפת, הוא רואה ערך בקוד האתי החברתי שמעוגן בכבוד האדם וחירותו, כפי שהם מוסברים בפירוט רב במשנה השלישי, משנה סדורה : עולםחייקהילה,אחת . רק בהיות השאיפה לחוקי מוסר אוניברסליים ( המוגדרים כבר עכשיו על ידי האו"ם בדבר זכויות האדם, הכוללות גם חירות, ביטחון, חופש תנועה ושוויון של יחיד האדם באשר הוא ) , אזי ניתן להגדיר את השינוי האנרגטי ביחיד או בקהילה — שינוי חיובי . אם אנרגיית החיות עולה עקב התרחשות לא מוסרית, זוהי אנרגיית-חיות ממשית, שלילית ועוצמתית באופייה . ה"טוב" וה"רע" בשיוכם לממשי, מסווגים על פי תפיסת המציאות האנושית, סובייקטיבית-קהילתית, כאמור לעיל . הסיווג של "טוב" ו"רע" גם בתופעות טבע נעשה על ידי אנוש בהתאם לצורכי האנוש ומצבו באותה עת, בהתייחסות להכרתו, תודעתו, ומסדי המידע הפתוחים לפניו . יש "טוב" ו"רע" בטבע רק בהתייחסות לתפיסת האדם את המציאות . רובן של ההיפעלויות הן בעלי אידאות מוטעות, שגויות או שקריות ודמיוניות, והיחיד וקהילתו עושים מעשים בפועל, ממשיים . למשל : אמונות תפלות, היכן ללכת והיכן לא ללכת, בצד שמאל או בצד ימין, לפעול בהתאם ל"קישור" עם נשמות מתות וכו' . כאמור, יחיד הלומד את היסודות ההכרתיים במפתח המשנה הסדורה, יתפתח לקראת מציאות אישית חדשה שבה מעשיו והיפעלויותיו ישקפו איכויות פעילויות גבוהות יותר, כלומר את מהותו ההולמת . b . בהגדרות לחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 282 , מגדיר שפינוזה : " 1 . בשם טוב אני מבין את מה שאנו יודעים בוודאות שהוא מועיל לנו . 2 . בשם רע לעומת זאת, אני מבין את מה שידוע לנו בוודאות כי הוא מונע שיהיה ברשותנו טוב כלשהו" ( ההדגשות במקור ) . שפינוזה ממשיך שם, משפט 8 , עמ' 290 , ואומר : "ידיעת טוב ורע אינה אלא ריגשה של שמחה או עצב, באשר אנו מודעים לה" .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help