sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

215 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם ה אהבה כיסוד במפתח המשנה, ותמצית מהותו של היחיד וקהילתו בחייו הינה ביסוד י' : "האהבה" . f . עֶקרון האהבה ביסוד י' במפתח המשנה ודברי מיכה הנביא, מאפיינים את האהבה ל אהבת חסד . קרי, אהבה יזומה, אקטיבית, לעצמו / ה ולאחר . נתינה ללא כוונה לקבל תמורה כלשהי, דרגה איכותית אנושית, חברתית ואישית טהורה וצרופה . ב מיכה ו, ט הנביא מסיים באומרו : "וְהַצְנֵעַלֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ", דהיינו, לפי פרשנותי : אל תקבל עליך להיות המפרש את האלוהים האפשרי והמדבר בשמו, או מתעסק איתו באופן של מפעיל או "מגן" אלוהים האפשרי לתפיסתו . הנביא מתריע כאן על צניעות האדם אל מול אלוהי הטבע האפשרי . המשנה הסדורה מכירה באפשרות לראות דרך הטקסטים הרבים של כתבי האמונה, ממדי הכרה ותודעה אוניברסליים . דווקא מתוך הנרטיב בסיפור התנ"כי יש לנו כיום האפשרות לחבר, להבין, להשכיל וליישמם בפועל . הסיפורים התנ"כיים, רובם ככולם, מהברית הישנה לברית החדשה ולקוראן, מתארים, מראייתם הסובייקטיבית של הכותבים, מחלוקות, נדודים, סבל, הרג, פשעים קשים, תהפוכות, ציוויים, רדיפות, אזהרות ותחינות . ברם, יש סיפורי אהבה מצונזרים, או תיאורי רגעים של מנעדי אושר קצרים, אך בעיקר מסופר על החיכוך בין האדם והתופעות הרוחשות במציאותו הכואבת-סובלת . המשנה הסדורה מביאה איתה גם מתודה פועלת המאפשרת ליחיד והקהילה לחיות בהווה הנמשך ומשתנה ב"אהבה לחיים" כמסע אחד, מופלא ויחידי בזמן . g . בהקדמה לחלק ג' של ה אתיקה , עמ' 193 , אומר שפינוזה : "אין דבר הנעשה בטבע שניתן לייחסו כמידה רעה לטבע עצמו . הטבע אחד הוא תמיד, ומעלתו ועוצמת פעולתו זהות בכל מקום" . שפינוזה רואה כאן ומסכים לתפיסתו של ה רמב"ם שאין מצד הטבע "טוב" או "רע", אלא אמת ושקר, כאמור . שפינוזה באמצעות משפטים והגדרות שונות מסביר את התנהגות הרגשות של בן-האנוש כמסכת של תגובות לדימויים חיצוניים, בדרגת ההכרה הראשונה והשנייה לתפיסתו . זוהי מעין מערכת קיברנטית טבעית המייצרת דימויים כתוצאה מצורך האדם להמשיך בתנועת מסעו, קיומו . המשנה הסדורה לתקופתה, רואה ונשענת על יסוד י' במפתח המשנה הסדורה, כתשתית להבנת המבנה הפסיכולוגי הרגשי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help