sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

96 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה וכו' ( להרחבה ראו מורהאנכי , הגיונות אמסטרדמיים : הפנומנולוגיה של ההכרה ) . רובה של האנושות כיום, במאה ה- 21 , כ- 7 . 7 מיליארד בני-אנוש, עודנה דואלית וסיבתית בראייתה ; ראשית, בני אדם רבים מאמינים ב"כוח עליון" עליון וחיצוני לתופעות, טרנסצנדנטלי, "מעל" הטבע הטובע . ושנית, הם "רואים" שהאלוהים גם פועל בתופעות הממשיות באופן סיבתי, דבר מוביל לדבר, כלומר המציאות הכרחית ונקבעת מראש בתהליך של סיבה ותוצאה . עֶקרון הסיבתיות הוא עיקרון המשריש בהכרת האנוש מושגים כמו "שלמות" ו"הצלחה", מושגים שאינם קיימים במציאות עצמה . לכן, יסוד ח' לעיל הוא עובדה מציאותית, חלק אינטגרלי פועל במרחב שבו גם האלוהי רק אפשרי . b . נכון להיום, האנושות תופסת את התופעות האונטולוגיות כהתרחשות תאולוגית, דתית או מחולנת, המשאירה את האנושות בסבל, כאב ואובדן . ה משנה סדורה : אֶרֶץתִּקְוָה מכירה ורואה את האמונה והדת ביסוד ח', כאחד מעשרה יסודות ההכרה המפורטים במפתח המשנה הסדורה, ובכך היא מפרידה אותם משלוש המשניות . למעשה, המשנה הסדורה מפרידה ומוציאה את הדת מהשליטה וההשפעה ההייררכית המתווכת בין המאמין לאלוהיו, וממקמת אותה בתוך היפעלויותיו של היחיד והקהילה, כחלק מהאפשרויות הגלומות בהם . אומנם, יש אלפי דתות ואמונות על ארץ תקווה, הפלנטה, המאוגדות במאות אלפי קהילות, רובן קהילות מעורבות . לכן ראוי שהן יאמצו את מבנה המשנה הסדורה השנייה, נגזרת א', משנהסדורה : עולםחייקהילות , גם אם האמונה היא החוט המאגד ביניהם כיחידי קהילה . בהמשך יבואר יסוד ח' במפתח המשנה הסדורה, על המשמעות המעשית של האמונות הדתיות בהתפתחותה האפשרית של ההכרה האנושית ותפיסת מציאותה במרחב . בן-אנוש — כלומר, בן האנושות, בן המין האנושי, מין מן החי האנושי, בן / ת אדם, 43 אדם בעל / ת שיח, חברתי . ב אתיקה , חלק ה', משפט 17 , משפט נסמך, עמ' 381 , אומר שפינוזה : "אלוהים, אם נדבר במדויק, אינו אוהב ואינו שונא שום אדם" . "אוהב" ו"שונא" יש בהם מה"טוב" וה"רע", המפורשים כאתיקה אנושית, והדבר מתיישב עם תפיסת שפינוזה את הטבע, שאין בו "טוב" ו"רע" כלל . המשנה הסדורה מסכימה עם משפט נסמך זה ומוסיפה, שבן-האדם בעל ראייה והכרה אנושית התופסת את מציאותה הממשית, אינה יכולה להמשיג או להכיל את

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help