sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:213

213 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם c . בספר ויקרא , פרשת קדושים , יט, יח, נאמר : "וְאָהַבְתָּלְרֵעֲךָכָּמוֹךָאֲנִי ה'" . אומר רש"י : "אמר רבי עקיבא, זה כלל גדול בתורה" . המשנה רואה ומכירה בקשר ההדדי הקיים בטבע בין כל תופעותיו, כאשר ה"אהבה" היא הביטוי לאחדות הנמשכת, איחוד הדדי באישוש הממשות, בקיום ממשי בתופעות המציאות הממשית . הפסוק מאפיין שלושה גורמים : סובייקט א, "מה שהינו" סובייקט ב, והיחס המשותף ביניהם . היחס, המשמעויות הפועלות הפוטנציאליות ביניהם כוללות את האהבה האפשרית ואת זו שבפועל, מאחדת את המציאות הממשית על אף ייחודיות התופעות של כל "יש" אונטולוגי ומביאה את החווֶה, ל גילוי הווייתי מתרחש של הבריאה בפועל . איכות האהבה מתעצמת כאשר היחיד מכיר ורואה את ייחודו-עצמו, את " אנכי " שהוא ( ראו מורהאנכי ) , ומתוך כך גם מכיר ורואה את ייחודם של אחרים בקהילתו ושאר פרטי הטבע . איכות ראייה-הכרה זו מאפשרת לחוות את אהבת ההוויה בהתרחשותה בפועל ממש . הכותב התנ"כי מכוון לכך שהאהבה היא היחס המחבר, המשמעות הפועלת של החיבור בין "רעך" לבינך, לעצמך, שהוא מאוד דומה לך . כלומר, לשיטתי, יש לו אותם מחוללי אפיוני תנועות-חיות כמוך . אתה הוא האחר, האחר הוא כמוך ואהבה פעילה גם מעודדת את "רוח חיים" . המשנה רואה קשר הדדי בין אושר ואהבה, בעוד האושר אינו קיים ללא אהבה פעילה . הכמיהה לאושר או לאהבה היא אותה כמיהה . ב אתיקה , חלק ג', משפט 13 , עיון, עמ' 209 , בהגדרתו לאהבה, אומר שפינוזה שהיא : "אינה אלא שמחה בלוויית אידיאה של סיבה חיצונית" . לדעתו, זוהי אהבה חולפת, בעוד שאהבת האלוהים איננה חולפת או מתחלפת ומביאה את האושר הנכסף ביותר . שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק רביעי, עמ' 46 , אומר : "סיכומו של החוק האלוהי ומצוותו הנעלה ביותר היא לאהוב את אלוהים" . המשנה הסדורה רואה ומכירה שכך תפס שפינוזה את מציאות התופעות לתקופתו, אולם היא אינה מקבלת את ההבחנה בין אהבת הכוליות או אלוהים, לבין אהבה של סובייקט או אובייקט . המשנה הסדורה רואה ומכירה את האהבה כאונטולוגית בהתרחשותה, דומה הדבר לאהבת הטבע על תופעותיו, לראות מציאות ממשית כאפשרית ולא הכרחית . המרחב מלא בסובייקטים המתייחסים זה לזה במרחב המציאות הממשית האמיתית ולחיות את החיים כהווייתם . לקבל ולהבין את "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" ( יסוד ה' במפתח המשנה ) . לאהוב מלשון "ואהבת", אהבה פעילה נמשכת ומשתנה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help