sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

95 הַקְדָּמָה a . האמונה — בהמשך, ב מפתח המשנה הסדורה, יסוד ח', אומר : " לאמונה 42 ולדתות משמעות מעשית במסע האנושות " . לפי שפינוזה במשנתו המדינית, המציאות הכרחית וסדר התופעות ואופן התרחשותם נקבע מראש . לראייתו אין בחירה חופשית . אומנם לתפיסתו אין עניין של "טוב" ו"רע" בטבע, בדומה לתפיסת ה רמב"ם ( מורהנבוכים , חלק א, פרק ב, אוניברסיטת תל אביב, תרגם מערבית : מיכאל שורץ, עמ' 32 – 35 ) , המוסיף ואומר שהטבע כולל רק "אמת" או "שקר" . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , רואה את הטבע כאדיש למושגי "טוב" ו"רע", אך בניגוד ל שפינוזה , דקארט , ופילוסופים דואליסטיים אחרים ( שפינוזה הוא מוניסט, הדואליזם הקרטזיאני כלול אצלו במוניזם אונטולוגי ) , המשנה הסדורה " מוציאה את הדת ", את אמונת הפולחן הדואלית-תאולוגית של מעורבות אלוהים, הלוגוס המכונן, בתוך התופעות . המשנה הסדורה רואה את המציאות כאפשרית ולא כהכרחית, וכך גם התופעות הכלולות בה אפשריות ולא הכרחיות . כאמור לעיל, מושג האלוהים ( יחיד או רבים הם מושגי אדם, שאינם חלים על אלוהים ) החורג מכל מושג אנושי, הוא בגדר אפשרות בלבד, הכלולה בשאר האפשרויות שבמציאות . המשנה רואה ומכירה את אופקי ההכרה הפתוחים והעמוקים, בתוך מרחב התופעות, ובהם גם את אופקי ההכרה התאולוגית . נקודת "הקפיצה" מאונטולוגיה לתאולוגיה היא הנקודה שההתבוננות האנושית אינה מכירה ואינה רואה בה הסבר לתופעות הטבעיות . עם זאת, הקוסמולוגיה והאונטולוגיה שבבסיס המשנה מכוונות להסבר התקיימותן והתאיינותן של התופעות, כלומר להסבר הבקיעה מה"אין" אל ה"יש" ומן ה"יש" אל ה"אין" . כאמור, הכול נמצא בתנועה, ולתנועה גופה יש מאפייני חיות באיכויות שונות . כל אחד מאיתנו, כל "יש" שהוא, הוא אגד של תנועות 43 , כתופעה 42 של בן האנושהמשנה רואה את התרחשות האמונה התרחשותית בדרכה של האנושות, המחוללת תפיסת מציאות, הכרה, 44 ופעילות ביחיד ובקהילה כאחד . הוויית ישראל-פלסטין, ארץמודעות 45 , צִיּוֹן-יְרוּשָׁלִַם, מהווים מפתח אחד, אפשרי, למסע אנושות הקודש מודע ומואר .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help