sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

91 הַקְדָּמָה אפשרית — עמנואל קאנט מגדיר את נפש האדם כעצם פשוט, בעל אחדות, 38 המתייחס למושאים אפשריים בחלל, ואומר : "שגם כשאנו מייחסים לה לנפש טבע פשוט זה, כלומר שאין היא מכילה כל ריבוי זה-מחוץ-לזה, ושעל כן אינה מכילה כל גודל מתפשט, — אי אפשר לשלול ממנה, כמו מנמצא- כלשהו, גודל פנימי, כלומר דרגת ממשות מבחינת כל כישרונותיה, ויותר מזה, מבחינת כל מה שהיא בנותן-מציאות" ( עמנואל קאנט, ביקורתהתבונה הטהורה , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, 1996 , עמ' 210 ) . המשנה רואה את הנפש היחידנית כבלתי נפרדת מהגוף . הנפש היא גוף והגוף הוא הנפש, נפשגוף, כאמור בהקדמה למשנה והביאורים לעיל . לשיטתנו, הנפשגוף היא תופעת התגלמות הוויה ממשית ואמיתית, האוחזת בייחודיותה הסובייקטיבית ומשתנה ללא הפסק עד מותה, סופה . הנשמה היא מושג המהות הקונקרטית-סובייקטיבית, סך כל פעילויותיו ההוֹווֹת של היחיד . הפילוסוף עמנואל קאנט אמר, כפי שאמר דקארט לפניו : "אני קיים כחושב" ( שם, עמ' 212 ) והמשיך ואמר : "כי האני אינו מושג כלל אלא כינוי המושא של חושנו הפנימי" ( עמנואל קאנט, הקדמות , תרגום : א' יערי, מאגנס, 1988 , עמ' 136 ) . להבדיל מראייתו של קאנט , המשנה הסדורה מכילה בתוכה את ה"אני" היחידני הרציף, I"ה ", ה"אנכי", אשר בפשטות היא מהותה ההולמת של נפשגוף, אמיתית וממשית במרחב ההווה . לכן, ה"אני" היחידני הרציף הוא מושא מתמיד בהוויה הממשית כל עוד היחיד חי . ביאור 32 לעיל מרחיב את עניין החיות בהערה על מחשבה, אשר פועלת בכל מצב חיותו של היחיד, בין שהיא בהכרה מודעת או לא מודעת, כשינה או מהסתכלות חושנית כלשהי . משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה, היא משנה אתית חברתית, המגלה ומעצבת 38 לאנוש, ליחיד והקהילה להרחיב באיכותדרך פועלת אפשרית ראייתם-הכרתם את תפיסת עצמם בקהילתם ותפיסת המציאות 39 , ראייה-הכרה במרחב, תפיסה המאפשרת לאנוש, ליחיד והקהילה 4 ומוארת, היוצרת משמעות-חיים בסביבה אוהבת . מוּדָעת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help