sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:322

322 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה את איכותו, את "מה שהינו" ? או מוריד את איכותו את '"מה שהינו" בעיניו ? ה"חסד" כאן בא עם הקהילה, שיח עם יחידי הקהילה ואל מול הקהילה, ישיר או עקיף . חסד במובן של מתן, מהיחיד ליחיד אחר או קהילה . המילה "חסד" היא אחת משלוש עשרה מידות הרחמים ביהדות, מתן מבלי לצפות או לקוות לתמורה כלשהי כפי שמסביר רש"י, בראשית מז, כט : "חסד ואמת, חסד שעושין עם המתים הוא חסד של אמת שאינו מצפה לתשלום גמול" . זוהי אהבה הקשורה בחסד, אהבה ללא ציפייה לתמורה כלשהי . המשנה הסדורה קשרה את האהבה לחסד ואת החסד לאהבה . ברגעים של מנעדי איכויות אהבה-חסד, החסד הוא בחביון סוד, ובמיסטיקה היהודית ובייחוד בזוהר, אחת מספירות הקבלה היא "חסד", השפע והטוב האלוהי נשפך לכל "יש", מעין חיים של נתינה נמשכת אלוהית, אהבה, חמלה, ויתור, גדולה וכו' . חסד בקבלה נראית בגוון לבן-כסף ושיוכה כאן לאהבה נוטה לחלשים בקהילה, למרחיבי הדעת . כפי שנכתב ב שמות לד, ו : "יְהֹוָה יְהֹוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְאַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת", וכפי שהגדיר שפינוזה ב אתיקה , חלק ד', משפט 51 , עמ' 328 : "נטיית חסד אינה מנוגדת לתבונה אלא עשויה להתאים לה ולהיוולד מתוכה" . המשנה הסדורה מכוונת את היחיד לראות ולהכיר בעשיית חסד כפעולה הבאה מתוך אמת פנימית פעילה, שעזרה ונתינה לאחר באה מהראייה וההכרה שכולנו קשורים ומחוברים זה לזה, ל"טוב" ול"רע", ואהבה-חסד פעילוֹת בקהילה ועם עצמך עושות עבור היותך בקהילה ללא קבלת גמול נוסף, זהו הגמול בפני עצמו . a . ייחודך — ייחוד מלשון יחיד ומיוחד שאין זהה לו, לא לפניו ולא אחריו לנצח 146 ( ראו ביאור 140 ואחרים ) . זוהי נצחיותו של היחיד, הסובייקט הקונקרטי, שחי את מסעו היחיד בזמן . מתודת המשנה הסדורה מפנה את הלומד אל ייחודו . האם הוא מקבל את ייחודו המשתנה, הנמשך ומאושש כל משך הזמן על ידי אחרים 148 , 147 ( קבלה 146 , שליחויותיך 4 . עצמיותך, ייחודך אחריות, הכרה טהורה )

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help