sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

81 הַקְדָּמָה זה מאפשר ליחיד ולחברה לחיות עם תבונה, ראייה והכרה בהירות והולמות יותר בדרך חייו המשתנה . a . ייחוד מסעו — אומר שפינוזה ב אתיקה , חלק ב', משפט 11 , משפט נסמך, 32 עמ' 139 : "מכאן נובע שנפש האדם היא חלק של השכל האינסופי של אלוהים" . לראייתה ותפיסתה של המשנה הסדורה, זוהי מהות היחיד המהווה את סך כל פעילויותיו , והיא-היא נשמתו ההולמת כפי שהוגדרה לעיל, המהווה חלק מ"רוח חיים", כמבואר בהמשך במפתח המשנה, יסודות הכרתיים ג' ו-ד' . המשנה הסדורה רואה את הנפשגוף כ"יש" אונטולוגי, כתופעה המתחוללת, משתנה ומתהווה ; ואילו את הנשמה היא מגדירה כסך כל פעילויותיה של הנפשגוף, שהיא מממשת בריאה, יצירה ועשייה בפועל של אידיאת האנוש המציאותית והאמיתית . היות שכאמור, המשנה הסדורה רואה את המציאות כאפשרית ולא כהכרחית, גם את המושג "אלוהים" היא תופסת כאפשרי בלבד, ויש אפוא לומר "אפשרי האלוהי" מבלי להגדירו . עד אופק הכרתי זה רואה ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה . מעבר למרחב האין-סופי של תופעות סופיות, כל הסבר קיים הוא מטאפורי ותאולוגי, הוא מעל הטבע, מחוצה לו . השכל האין-סופי, הלוגוס המכונן, לתפיסת אריסטו,פלוטינוס, שפינוזה ואחרים, שתופסים את המציאות באופן סיבתי ודואלי . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה רואה בתפיסת מציאות סיבתית ודואלית מגבלה ועיוורון לאופק הרחב והעמוק יותר שבו התופעה רוחשת בהווה הממשי-מציאותי, הנמשך והמשתנה, כשהסיבתיות היא חלק קטן הפועל בה ואיתה, ואין בה דואליות כלל . האנוש הוא חלק מקהילה שהיא חלק ממשפחת האדם כמין חדש ממיני החי, וכאחד ממרכיבי הטבע הטובע . מסע האדם, מסעו האחד והיחיד והמיוחד, הוא כקשר שזירתי אחד במארג צבעוני משתנה על-זמני של פלא הבריאה . ראו תורתהמחוללים,הגיונותאמסטרדמיים או מורהאנכי . יש בהם הסבר מרחיב על מסע האדם, האחד והיחיד, בזמן . b . בעיון למשפט 42 , בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 403 , אומר שפינוזה : "החכם, עד כמה שדנים בו בתור כזה, כמעט אינו נרעש ברוחו, אלא מודע לעצמו, לאלוהים ולדברים מתוך הכרחיות נצחית מסוימת, אין הוא חדל לעולם להיות, ותמיד הוא חווה שביעות רצון נפשית אמיתית" . המשנה הסדורה, בכל יסודותיה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help