sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:193

193 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם ביסוד ד' במפתח המשנה . כמו כן, ידוע שההתפשטות הינה המרה אין-סופית של אנרגיה לחומר וחוזר חלילה, על כל צורותיהם ואופניהם . היא אונטולוגית ופועלת . ב תהליך ההתמרה, "מה שהינו" מותמר או מתכלה לאנרגיה, ל"יש" חדש ואחר . הכול הוא אנרגיה תהליכית . להרחבה על מחשבה, תהליכי חשיבה, ראו מורהאנכי , עמ' 92 . היצירה — כל "יש" שהוא, מה שהינו, הוא יצירה . כאמור, כל יצירה היא "יש" 95 סובייקטיבי, קונקרטי ויחידני, לכן ה"א היידוע בתחילת המילה . היצירה רוחשת יחד עם בריאה ועשייה . היא חלק מ"רוח חיים" הפורצת בתהליך, מה"אין" אל עבר ה"יש" . היא ה"יש" המתהווה בתהליך נמשך ומשתנה . היצירה היא אנרגיית הבריאה — היא רוח האצילות הנמשכת, על פי הקבלה ( ראו : מורהאנכי ) . "היצירה" ביסוד ו' היא בריאה בפועל , ולכן היא מרכזית בדברי ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , ואפשרית למעשי ה"חי", בהם האדם . a . בעיצומו — בתהליך יצירתו, קיום אנרגיית-חיות פורצת, שועטת ב"מעלה" 96 החומר המשתנה ומתכלה ( ורסיה של א' ברגסון בספרו ההתפתחותהיוצרת ) . במשפט 7 , בחלק ג' של ה אתיקה , עמ' 204 , אומר שפינוזה : "חתירתו של כל דבר להמשיך בישותו אינה אלא מהותו בפועל של הדבר" . המשנה הסדורה רואה ומגדירה את "החתירה" כתנופת "תהליך היצירה בעיצומו" ( endeavour momentum ( , תנע וכו', תהליך הקיים במהות הפועלת של ה"יש", כחלק מהאידאה הממשית המשתנה הקיימת בכל "יש" אונטולוגי, הווֶה ומשתנֶה . המשנה הסדורה באה להוסיף, מחד גיסא, שכל "יש" שהינו, "דבר" בלשון שפינוזה , הוא בעל חתירה קיומית של "רוח חיים", שאיפה להרמוניה, אופטימיזציה של ה- self organization ייחודיות היחיד, ומאידך גיסא — משך זמנו, מועד סופו, לא ידוע אך בהכרח מוגבל . משפט 7 של שפינוזה , לעיל, מוכל בתוך יסוד ו' במשנה הסדורה, וזו מוסיפה משמעויות פועלות לחתירה להמשך הוויית הישות בכך ש"תהליך היצירה בעיצומו" . זאת על אף ש"ישים" רבים נאבדים ונעלמים אל ה"אין" ואחרים נוצרים ונובעים כ"ישים" חדשים הרוחשים, פועלים ומצטרפים לתהליך בריאה-יצירה בלתי פוסקת . אומנם החלק השני ביסוד ו' מדבר על האדם, אך השלכותיו זהות לכל סוגי ומיני חיים : "החיים, ממד אחד משתנה ומוגבל בתהליך היצירה" . האדם

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help