sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

74 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה על האלוהות זה שהיא אפשרית בלבד, מאחר שכל מציאות ממשית היא אפשרית ולא הכרחית . המציאות היא אפשרית במסגרת המרחב שהתופעה הווָה בו . לכן דמיון שלוקח את התופעה למקום אחר במרחב, אולי לא יתאפשר במציאות הממשית האמיתית . אינני סיבתי ודואלי ואני כן רואה את הסיבתיות כקיימת, אך קיומה בתופעה הרוחשת, מועטת ביותר לעומת סך כל פעילויותיה בהתרחשותה . התופעה איננה מתרחשת בדואליות כלשהי, אך הסיבתיות פועלת כאשר ליחס, או למשמעות הפועלת בה, יש רק אפשרות פעולה אחת, כמו ייצור חומצת אמינו מסוג מסוים וכו' . המשנה הסדורה והפילוסופיה הבונה השזורה בה, תופסות את התבוננותם והכרתם של בני-אדם וקהילותיהם כיום כאילו הם הגורמים המכוננים את המציאות הממשית ואת עולם התופעות, והמשנה הסדורה מראה שזוהי תנועה מהאנוש פנימה וחוצה אל כל המרחב הבהיר והעמוק סביבו — המשנה הסדורה קוראת להרחבת הכרת האנוש לאופקים חדשים עד כדי ראיית התופעות הממשיות הרוחשות בהווה הנמשך והמשתנה . לתפיסת המשנה, אנו הווים כל הזמן בהווה הנמשך והמשתנה בלבד . בהווה אנו מדמיינים או מדמים את העבר, ובהווה אנו מדמים ומדמיינים את העתיד . גם העבר וגם העתיד-לבוא מקופלים בתוך הווה נמשך ומשתנה . האלוהות האפשרית נמצאת ופועלת בעולם ה"יש" וה"אין", בעולם הטבע הטובע . אלוהות אפשרית, או האלוהי האפשרי, היא סיבת עצמה, והמשנה הסדורה בוחנת את האנוש וקהילתו בחייו וסביבתו, בגופנפשו ובפועלו כהוויה מגשימה . האלוהות האפשרית היא שירה בהכרתה ובפיה של ההשראה האנושית לשֶׁבח הטבע הטובע, לשבח האל האפשרי . להבין — אומר שפינוזה ב מאמרעלתיקוןהשכל ( סעיף ( 7 ) , עמ' 24 ) : "כל הדברים 25 שההמון רודף אחריהם, לא זו בלבד שאין בהם כדי לשמר את ישותנו אלא הם 25 ,כְּדַאי להבין את קיום האנושות במרחב . כְּדַאי לנו להבין 26 עלכבני אנוש, על האדמה הזאת האחת, את היותנו כוכב האָרץ הזאת . אֶרֶץ זבת חלב ודבש .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help