sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:306

306 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה שינוי איכותי בראייה וההכרה, לאיכויות טובות יותר ובהירות, משביח את איכויות הרגעים של מנעדי אושרו של היחיד וקהילתו . b . שפינוזה, בהגדרת הרגשות, אתיקה , חלק ג', הגדרה א', עמ' 256 , אומר : " התשוקה היא עצם מהותו של האדם, במידה שמשיגים אותה כנקבעת לפעול דבר מה מתוך איזו הפעלה נתונה שלה . וממשיך בהסבר — "שהתשוקה היא יצר יחד עם המודעות לו . ואילו היצר הוא הוא עצם מהותו של האדם, במידה שהיא נקבעת לעשות דברים המשרתים את שימור קיומו" ( ההדגשה במקור ) . שפינוזה רואה בקונָטוס, כוח החיות, תשוקת החיות, סוג של יצר . ה משנהסדורה : אֶרֶץ תִּקְוָה רואה בתשוקה על כל סוגיה, מיניה ואופניה בין שבמודע או לא, רגש מסוים אחד מני רבים של אנרגיית חיותו או ייצר חיותו של האדם . המשנה הסדורה רואה ומכירה בתשוקת חיים כקיימת בטבע בכללותו . יצר הקיום קיים ונמצא בטבע האונטולוגי בכל "יש" שהוא, כאותה תשוקה גנרית, אידאית, כאנרגיית חיות הנמצאת בין אלקטרון לפרוטון . תשוקה מודעת, הבאה מידיעה, מניסיון סובייקטיבי אשר משתוקק לרצון העז במנעד קיצוני, זוהי תשוקה פסיבית, כמו של אדם המכור לסמים קשים עד תשוקה אקטיבית לבשֵׁל מאכל אהוב לנאהבת . ידועה התשוקה, ידע הבא מניסיון המבוקר לאיכויותיה האתיות, המוסריות של אותה תשוקה סובייקטיבית-קונקרטית . ידעת עצמך, ידעת " אנכי " שבך, נשמתךָההולמת, סך כל פעילויותיךָ . מתודת המשנה הסדורה רואה בכל רגשות הקיום, אנרגיית חיות, חלקן מרחיבות ומעצימות את תנע אנרגיית החיות ואחרות מצמצמות ומחלישות אותו . ב אתיקה , חלק ד', הוכחה למשפט 14 , עמ' 295 , אומרשפינוזה : "ריגשה ( לפי ההגדרה הכללית של הרגשות ) היא אידיאה, שעל ידיה הנפש מחייבת בגופה יותר או פחות כוח קיום מכפי שהיה לפני כן" . המשנה הסדורה רואה ומכירה באפשרות להשביח את הרגעים של מנעדי איכויות האושר יחד עם רגשות שהן רגשות יזומות, פעילות, הנמדדות באיכותן האישית הסובייקטיבית-קונקרטית . המשנה הסדורה רואה בפעילות הרגשות בהדדיות עם החושים ביטוי ייחודי של הנפשגוף הקונקרטית . c . אומר סוקרטס ב פוליטיאה , חלק ד', כתביאפלטון , כרך שני, עמ' 293 : "גידול וחינוך הגון, כשהוא נשמר בעינו, מעמיד טבעים הגונים הנאחזים בחינוך

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help