sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

70 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה b . אפשר לראות את אנרגיית הבריאה כתוכנית-אב דינמית אפשרית , ואת היצירה כאופן הטמעה בפועל . מעשי ה"בריאה" וה"יצירה" נמשכים וקיימים ללא הפסק בהווה הנמשך, ההווה הממשי המתממש בטבע הטובע . המשנה הסדורה רואה ב"בריאה", "יצירה" ו"עשייה" התרחשות אחת הווייתית נמשכת, כפי שהיא רואה את המציאות הממשית הרוחשת כהוויה מתממשת על-זמנית ( להרחבה ראו מורהאנכי ) . בבורא — שפינוזה , ב מאמרמדיני ( תרגום : ח' וירשובסקי, מאגנס, תשמ"ב, 2 ירושלים, פרק שני, עמ' 26 ) , אומר : "כדי שתתמיד במציאותה נחוצה לה אותה היכולת אשר הייתה נחוצה לשם בריאתה" . המשנה מאמצת את הראייה ש אנרגיית הבריאה הווָה במרחב הטבע מסיבת עצמה . להרחבה ראו תורתהמחוללים הגנריתלמערכותחיות , אשר שם מוגדר המרחב על תופעותיו כמרחב אימננטי למשמעויות פועלות, המהווה מרחב של יחסים הפועלים באמצעות תנועות חיים . במהותם האדם היחיד, האנוש וקהילתו, הם התרחשות נמשכת ומשתנה המהווה בכל עת את מהותם, סך כל פעילויותיהם ההוֹווֹת . כך שבכל רגע, היחיד והקהילה הפועלים וחיים באופן סובייקטיבי, פועלים ועושים פעולות ייחודיות, ובכך מתפקדים במעין בריאת מארג פעילויות נמשכות ומשתנות, כמבואר בהמשך . הללוּיה — "הללו" בלשון רבים . זאת בהיות שהמציאות הממשית נבראת 21 בהווה הנמשך, הנמצא ביחוד, איחוד וריבוי של פרטים שונים, בהתחוללותם של אין-סוף תופעות סופיות הנמצאות בשינוי מתמיד . כול התופעות מהללות ומתרחשות בטבע הטובע . אומר שפינוזה : "תאריו [ של האל ] הידועים לנו הם שניים בלבד, והם מחשבה והתפשטות . . . אלה שדרכם אנו מכירים אותו בעצמו, ולא כפועל מחוץ לעצמו" ( שפינוזה , מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק ראשון, פרק שני, סעיף ( 28 ) , עמ' 125 ) . המשנה רואה ומוסיפה ל"התפשטות" גם את מושג הבריאה, שלא רק מתאר את התפשטותה של התופעה אלא את הבריאה-יצירה-עשייה של התופעה "בּפוֹעַל ממש בּבּוֹרֵא עולם הללוּ יה " . כל אדם קיים בפני עצמו כייחוד ואיחוד בריבוי של פרטים, דברים ופעילויות, ועדיין האופן שבו הוא מכיר את עצמו והאופן שאחרים תופסים אותו, הוא כפרט יחידני המנותק מאותו הריבוי . כך שהקריאה "הללו יה" היא בכל תא

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help