sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:417

417 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת קרובות ורחוקות ( המרחק היום על פני הארץ התקצר לשעות ספורות ) . קהילת ישראל-פלסטין היא סך כל פעילויותיה ההוֹווֹת . זוהי נשמתה הרוחשת את ייחודה בעולם חיי קהילות, קהילה ראשית-מרכזית אחת משותפת לכולם . גופנפש הקהילה היא בעלת גבולות פתוחים ופרוצים, והסביבה שזורה בה ואיתה . הסביבה של הקהילה הראשית היא קהילות אחרות, כמו סורים, לבנונים, ירדנים, מצרים וסעודים . נפשגופה של הקהילה הראשית שזור בסביבתה, ומהותה ההולמת היא גם סביבתה, השפעתה, ייחודיותה . b . במשפט 4 בחלק ג' של ה אתיקה , עמ' 202 , אומר שפינוזה : "שום דבר אינו יכול להיהרס אלא על ידי סיבה חיצונית" . אומנם אדורנו ( ביאור 91 ) כבר אמר שהאנטרופיה קיימת עם היווצרות ה"יש", והמשנה הסדורה מוסיפה, רואה ומכירה במוגבלותו של כל "יש" אונטולוגי, כאמור ביסוד ה' במפתח המשנה : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" . המשנה מכירה בתהליך ה- decay כתהליך מובנה באידאה הממשית המשתנָה והאמיתית של כל "יש" שהוא, שהרי לכל תופעה יש סוף, כמו מותו של בן-האנוש או סופו של הפרח או האבן הנהפכת לאבק . לכל "יש" קיים גם יחס חיצוני לו המביא פעמים להיכחדותו, הריסתו, ופעמים תהליכים פנימיים של הגופנפש מביאים ומאיצים את כיליונו וסופו של אדם ; הכול אפשרי . גם סוקרטס האלוהי היה אומר שהבריאות היא " מזל אלוהי ", והמשנה הסדורה מוסיפה : המזל האלוהי האפשרי . אך המשנה הסדורה גם רואה שפעמים רבות, בייחוד כאשר מדובר בבני-אדם, היחסים החיצוניים שיש ליחיד, מאיצים את תהליך ההרס, אך הם בעיקרם משניים ולא ראשוניים, ותהליך האנטרופיה משותף למצבו של היחיד בסביבתו המשתנה . המשנה הסדורה רואה ומכירה שיש מנעד חיות לתופעות, וה"יש" אינו שואף ליהרס מעצמו טרם "זמנו" . פעמים, יחיד האנוש יכול להרוס ולאבד את עצמו ( "בזמנו" ) , את חייו, באופן יזום, ופעמים מתוך ליקוי חמור בראיית ותפיסת המציאות הממשית של עצמו ושל סביבתו . ראינו, אומנם מעט, גם קהילות קטנות, ייחודיות בהווייתן, מתאבדות באופן קולקטיבי יזום . עם זאת, המשנה הסדורה מאמצת את שפינוזה באומרו ( שם, במשפט 6 ) : "כל דבר, עד כמה שהוא בפני עצמו, חותר להמשיך בישותו" .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help