sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

185 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם a . חיים — במשפט 10 בחלק ב' של ה אתיקה , עמ' 206 , אומר שפינוזה לעניין 89 יחס פועל, "משמעות פועלת", בסיום החיים : "אידיאה המסלקת את קיומו של גופנו אינה יכולה להימצא בנפשנו, אלא נוגדת אותה" . נוסף על כך, אומר שפינוזה במשפט 3 , בחלק ד' של ה אתיקה ( שם, עמ' 286 ) : "הכוח המשמר את קיום האדם הנו מוגבל, ועוצמת הסיבות החיצוניות גדולה ממנו באופן אינסופי" . שפינוזה רואה את החיים, אנרגיית חיים, "רוח חיים", ככוח הקשור ונמצא בנפש ולא בגוף . הנפש היא ה"רוח חיים" החוזרת אל האלוהים כמו שאמר קהלת, או כמו שרואה שפינוזה את הנפש כנובעת מהאלוהים מלכתחילה, לתפיסתו, הנפש האידאית היא-היא גם מהאלוהים ומוסיף ואומר שהגוף נכנע לכוחות הסובבים אותו והנפש היחידנית נאספת אל האלוהים . משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה אינה מסכימה עם ראייתו של שפינוזה . יפה לזמנה ותקופתה ככל שתהיה, היא מצמצמת ומאנישה את האלוהים לשני תארים בלבד, מחשבה והתפשטות, ובתפיסתה הדואלית את "רוח חיים" האנושי הממשי . לכן, מראייה והכרה של מציאות ממשית אפשרית, המשנה הסדורה מוסיפה ורואה את האדם כנפשגוף יחידנית סובייקטיבית-קונקרטית במרחב אונטולוגי, "יש" המתחולל בדרכו האחת, כאמור לעיל וביסוד ה' : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" . יסוד ה' מתייחס לכל מיני וסוגי חיים, מהידוע ומכונה "חיים תבוניים" לנראה וחש לנו, כולל הדומם . האנוש האידאי, הגנרי, מקרה פרטי אחד בטבע הטובע של התופעות, ובריאה חדשה יחסית בהתרחשות התופעות . האנוש אינו מעל הטבע ככל "יש" אונטולוגי כלשהו, כמוגדר ביסודות מפתח המשנה . הנפשגוף הקונקרטית- סובייקטיבית, היחידנית המשתנה ונמשכת של האנוש, נושפת ורוחשת "רוח חיים" בחומר המתכלה, חתירה בלתי פוסקת לקיומה הממשי החי של הנפשגוף במציאות הממשית האמיתית . בכל "יש" קיימת מוגבלות ההתמד, כאמור ביסוד ה' : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" . האידאה המשתנה של האדם, כמו כל אידיאת "יש", מכילה בתוכה בהכרח את אמת הסופיות והמוות, כנבילת הפרח, נשירת העלה ובליעתו של דגיג בנחיל דגיגים אין-סופי בבטנו של לוויתן כחול גדול 93 92 , בזמן 91 , יחיד 9 אחד 89 מסעה . חיים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help