sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

181 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם הטבע, זה בידינו, באחריותנו . בהמשך לביאור הקודם, "רוח חיים" נצרבת, "נרשמת", זכורה בפועל ב"תודעה כללית" ובפעילות התרחשותית משותפת בין היחיד וקהילתו . יסוד ד' ממשיך ואומר שלפעמים ההארה מתרחשת ביחיד כאשר האדם הקונקרטי מקבל ביודעין או שלא ביודעין את ההארה מ"התודעה הכללית", "היא הפותחת", כאמור . למשל : מניף דגל, מעלה את עצמו באש, מפתח בפועל את פס התקשורת הרחב למסילות תקשורת רב-כיווניות וכו' . זאת ה יא "הפותחת", ה"תודעה כללית" מחוללת את השינוי האפשרי . הדבר לא מתרחש כאירוע מיוחד, אלא הניסיונות האפשריים מ"התודעה כללית" אֱלֵי היחיד נדירים ופועלים ומתייחסים בהווה הנמשך ומשתנה . הכיסופים הם לא "לטוב עליון" ונשגב, אלא אֱלֵי אופקי הכרה וראייה התופסים את המציאות הממשית האמיתית, תוך משך חיים, בפחות חרדה ויותר הכלה וקבלה של הזמניות בדרך הנמשכת . מרחב המציאות הממשית הוא אפשרי ולא הכרחי, ולכן התחוללות איכות תחושתית של "טוב" או "אושר" אפשרית . תחושת האושר היא סובייקטיבית-אישית-קהילתית במנעד קצר או ארוך במשכו המשתנה ורב- הפנים . המשנה רואה את היחיד כחלק מקהילה, מ"תודעה כללית" קהילתית, העוטפת אותו ומשתנָה ומשנָה את השיח הרוחש . לכן המשנה הסדורה מגדירה וממשיגה את ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה כולה, כמשנה חברתית . גם לאדם — במשפט 22 בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 385 , אומרשפינוזה : "בכל 87 זאת, באלוהים מצויה בהכרח אידיאה המבטאת את מהותו של גוף אדם זה או אחר מבחינה של נצח" . להבדיל משפינוזה, משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה רואה את מהות האדם, זכר ונקבה, את נשמתו כסך כל פעילויותיו ההולמות והוֹווֹת, כנפשגוף יחידנית הווָה, ובזאת נצחיותה . אין לפניה ואין אחריה בהתחוללות הנפשגוף הקונקרטית-סובייקטיבית . כאמור, יסוד ד' מגדיר וממשיג "רוח חיים" והיחסים ביניהם לכל "יש" שהוא וכאן "גם לאדם" כ"יש" משתנה וסופי במציאות הממשית והאמיתית . אפשרי שמתרחשים סוגים שונים של הארה, הארות, המתייחסים, פתוחים ומושפעים מהתרחשותה של ה"תודעה כללית", כמבואר בביאורים לעיל . במציאות הממשית אנו רואים כיצד ה"תודעה כללית" מתייחסת, מפעילה ומשפיעה על יחידי הקהילה להגדרת "טוב" ו"רע" ומייצרת מערך מורכב של אתיקה קהילתית . ה"תודעה כללית" יכולה לפתוח את הארה גם לקהילה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help