sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

62 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה יחידה וייחודית כנפשגוף אונטולוגית, החיה מסע אחד יחיד בזמן . אלוהי הטבע האפשרי מממש את אצילות הבריאה על ידי יצירה ועשייה בלתי פוסקים כנאמר בברכת הפתיחה, ברכת ההודיה של המשנה הסדורה באופן מטפורי-רליגיוזי : "השבח לבורא עולם, היוצר נפש כל חי, המשתף נשמת האדם בגוף וברוח", כאמור, שהרי אלוהים אפשרי בלבד . ( להרחבה ראו גם : מורהאנכי ) . a . המשתף — בהווֶה נמשך . תופעת האדם, גופנפש משתתפת לא רק כאידאה 14 מושגית משתנה אלא בפועל במציאות הממשית . רוחשת נבראת-נוצרת-עושה פעולות חיים, מתייחסת לסביבתה, לעצמה, אוחזת באישוש ממשותה, משתתפת כתופעה בטבע הטובע . b . המשנה מציבה ומשתפת "גופנפש כל חי", את גופנפש האדם כמושג, כתואר לנשמתו שהיא ייחודיותו הנצחית . כאמור, הנפש והגוף חד המה . נשמת האדם באה לידי ביטוי מוחשי ממשי בגופנפש הווָה, כאשר ייחודיותו של האדם באה לידי ביטוי בפועל במהותו ההולמת . דהיינו, אופן התרחשותו ההווֶה של היחיד עם מארג אפיוני איכויות תנועותיו היחידניות של נפשגופו . איכויות התנועה האלו משפיעות על ההכרה שלו את עצמו ואת המציאות סביבו מחד גיסא, ועל האופן שבו הוא נתפס על ידי אחרים בקהילתו מאידך גיסא . במשפט מ"ט בחלק שני של תורת-המדות ( תרגום : יעקב קלצקין, מסדה, תל אביב, תשי"ד, עמ' קלז ) , אומר שפינוזה : " ראשית , באשר אנו נמצאים למֵדים על ידה, שאין אנו עושים את מעשינו אלא עפ"י כונתו של אלהים ואנו משותפים בטבע האלהי : ושתופנו בו מרובה . כל שמרובה שלמותם של המעשים שאנו עושים וכל שאנו הולכים ומכירים יותר ויותר את אלהים . הרי שתורה זו לא בלבד שהיא משרה עלינו רוח של שלוה אלא מעלה יתרה לה שהיא גם מלמדת אותנו במה אושרנו היותר נעלה או הצלחת-נפשנו, לאמר : רק בחברת-אלהים . שעל ידה אנו מגיעים לידי מעשים הנובעים מתוך אהבה וחסד" . 17 16 , לראות ולהשתתף 15 האדם בגוף רוח 14 נשמתהמשתף

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help