sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

61 הַקְדָּמָה את הנפשגוף ( לחילופין : גופנפש, רוחגוף, זכר ונקבה בהתאמה ) כיחידה אחת . הרוח היא גוף, היא אנרגיה ממשית ובכך היא אומנם אונטית משתנה אך לא הכרחית . אין הבדל בין נפש לגוף . נשמת האדם היחיד, כמבואר בהמשך, היא סך כל פעילויותיו ההוֹווֹת של היחיד, פעילותו ההולמת העכשווית . b . באיגרת שישים וארבע לג . ה . שולר, איגרות , עמ' 237 , אומר שפינוזה : "ואילו מהותה של הנפש . . . יסודה בכך בלבד, שהיא האידיאה של גוף הנמצא בפועל, ולפיכך תופס כוח השגתה של הנפש רק את התחום הכולל אידיאה זו של הגוף, או את היוצא ממנה" . המשנה הסדורה לראייתה ולתקופתה רואה בנפשגוף יחידה אחת ומקבלת את הסיפה הרואה בנפש מטפורה לנפשגוף . שכן היחיד מקבל למסעו האחד, חבילת כלים קונקרטיים-סובייקטיביים המשתנים בהתאם לאיכויותיו ההוֹווֹת להתמודדות עם חייו כמבואר בהמשך . המשנה הסדורה רואה את האדם היחידני, הקונקרטי-סובייקטיבי המתהווה בפעילויותיו מאידיאת האדם הגנרי-כללי ; ונשמתו האחת ומיוחדה, שהינה סך כל פעילויותיו הקונקרטיות ההוֹווֹת, היא מהותו האונטולוגית של הגופנפש . הנפש היא גוף והגוף הוא נפש . זוהי יחידה אנרגטית דינמית אחת המהווה ומכילה ייחודיות ממשית אמיתית . הנפשגוף הגנרית היא האידאה המשתנה ההולמת של הנפשגוף היחידנית הנמצאת בפועל, החי, הספציפי, היחידני על מורכבותו ויחסי חלקיו בסביבתו . המשנה רואה בנפשגוף היחידנית, על סך כל פעילויותיה ההוֹווֹת כולל מחשבותיה, הגיונותיה וכתביה ומעשיה בפועל, חלק פועל ב"תודעה כללית", הקהילתית, כמבואר בהמשך ( להרחבה ראו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיה שלההכרה ) . כאמור ב בראשית ב, ז : "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם עָפָר מִן- הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁחַיָּה " . ראיית המשנה תואמת לתפיסת המקרא המשתמש במילה "וייצר" מלשון יצירה להבדיל מבריאה ; לעומת בריאה שהיא הפקעה מה"אין" אל ה"יש", היצירה והעשייה הן פעילויות במציאות האונטית הממשית והמשתנה . ה"אדם" מלשון "אדמה" נוצר בעולם הממשי, מחומרים ממשיים ואין כמו האדמה לתאר זאת, המהווה את ההכלאה הבראשיתית ההולמת בין חומרים אורגנים לשאינם אורגנים . "נשמת חיים" יחידה וייחודית אונטולוגית המותמרת ל"נפש חיה",

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help