sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

174 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ועקיף, כמו סוג האבן הנמצאת מעליו, חוזקה ומצבה אל מול הסלע הנמצא תחתיה, רגיש לרעידות אדמה וכו' ( ראו פרדוקס הזהה של לייבניץ ושל י' עתי בנספח ל מורהאנכי ) . המשנה הסדורה רואה ומכירה באפשרות של חוויות חיים מסוגים שונים, המעלות או מורידות את החי באיכות רגעי משך תנע אושרם . האדם, למשל, בדרגת הכרה רביעית לשיטתו של שפינוזה , בהיותו בהגשמה פעילה, ב- bliss פועל ומתרחש, חווה בריאה, יצירה ועשייה בפועל . המשנה מכירה באפשרות שיהיה אפשר לראות, להכיר ולתקשר גם באופן אחר בין בני-אנוש וחי אחר או חיים אחרים בכללותם בטבע . a . היא — ב מאמרקצרעלאלוהיםהאדםואושרו , חלק שני, הקדמה, ( 2 ) , הערה 82 א' ( I ) , עמ' 142 , אומר שפינוזה : "נפשנו היא עצם או אופן . היא אינה עצם, שהרי כבר הוכחנו שלא ייתכן בטבע עצם מוגבל, לכן היא אופן", וממשיך ואומר באותה הערה ב- ( VI ) : "ידיעה, אידיאה וכו' . זו של כל דבר פרטי הבא לידי מציאות ממש, היא-היא, אומרים אנו, הנפש של כל אחד מהדברים הפרטיים" . המשנה רואה ומכירה ב"היא", כ"רוח חיים", ש"היא" "רוח האדם", "היא" "יש" אונטולוגי, כאמור לעיל, אבל שפינוזה אינו אומר ש"היא" יש אונטולוגי ( כזה יש רק אחד לשיטתו ) , אלא אופן של יש אונטולוגי . המשנה הסדורה מסכימה עם שפינוזה להיות תופעת האדם ו"רוח האדם" סוג של "עצם מוגבל", אופן בעל סוף ככל התופעות, "יש" שהינו במרחב . לכן האנוש הוא תופעה, כ"יש" אונטולוגי הקיים במציאות הממשית והאמיתית ובניגוד ל שפינוזה הדואלי וסיבתי, אין חלוקה מצד המשנה הסדורה של נפש וגוף, חד המה . ייחודו של האנוש "היא" באיכויות תנועותיו, כמבואר ב תורתהמחוללים ו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשל ההכרה , ונפשו ההולמת, הממשית והקונקרטית היא סך כל פעילויותיו ההוֹווֹת, רפלקסיה של האנוש הגנרי הטבוע גם ב"תודעה כללית" . b . ב פידון , כתביאפלטון , כרך שני, עמ' 34 , אומר סוקרטס בפי אפלטון : "שהנשמות היו גם קודם לכן, לפני היותן בדמות אדם, בנפרד מהגופים, ותבונה הייתה בהן" . בהמשך, בפוליטיאה, כתביאפלטון , כרך שני, חלק י', עמ' 558 , אפלטון ממשיך ואומר בשם סוקרטס שקיימת דואליות של הגוף והנשמה, ולשיטתו וזמנו — הנשמה מתגלגלת בכל הטבע החי : "שנשמתנו היא בת-

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help