sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

168 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה מציאות ממשית, אך הוא קיים במציאות כפוטנציאל אמיתי . הוא קיים בתופעה הממשית הקונקרטית ומתגלה גם במציאות היום-יומית באמצעות החסר שלו, בגריעתו של "דבר מה" . אפילו במשפט כמו "אין אוכל", "אין יד", "אין כבר את גופו של שפינוזה במשמעו הממשי" ואין עדיין החי הזה הקונקרטי, שעדיין לא נברא ונוצר . הכול אפשרי, המציאות אפשרית ולא הכרחית, היא לא נקבעת מראש . בעניין היחס או הקשר בין חומר ורוח רואה המשנה הסדורה את ה"חיים" כסוג של פעילות אונטולוגית ממשית, אלמנט יחידני מחבר, בין "חומר" ל"רוח" על סוגיו ורבגוניותו של החומר או הרוח . במקרה הפרטי של בן-האנוש, המשנה רואה בנפשגוף פעילות חיים ברוח הטבע האפשרית, האמת האידאית המשתנה, האישית, הספציפית, היחידנית, בגופנפשו של האדם, נשמתו ההווה והולמת . c . ב מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק ראשון, פרק שני, ויכוח, ( 3 ) , עמ' 126 , אומר שפינוזה : "כי אם נרצה להגביל את הטבע, יהיה עלינו להגביל אותו על ידי ה"אין" ( דבר שאין לו שחר ) " . שפינוזה מגדיר את ה"אין" כלא קיים באלוהות האידאית, כאמור לעיל, ואילו המשנה הסדורה רואה ב"אין", בהעדר, חלק אינטגרלי מה"יש", במרחב אימננטי של יחסים פועלים פוטנציאליים ומשמעויות פועלות אפשריות . d . אומר קהלת בפרק יב, ז : "וְהָרוּחַתָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים" . "והרוח" כאן, היא במובן של "דבר מה", כתפיסתו של שפינוזה וכלל האנושות כיום, הרואים ומכירים את תופעות המציאות כמתחוללות על ציר זמן ליניארי — מעבר להווה ולעתיד, באופן סיבתי ודואלי . לאלה דובר קהלת, "הרוח" חוזרת למקורה, "לאלוהים אשר נתנה" . הפרדה דואלית בין "נפש", קרי "רוח" ל"גוף" ובין אדם ואלוהים . לעומתם, כאמור, המשנה הסדורה רואה את "הרוח" כ"גוף" ואת ה"גוף" כ"רוח", שניהם חד הם . התופעה האנושית היא "יש" — גופרוח, גופנפש, התחוללות אונטולוגית המתרחשת במשך ההווה ומשתנה . האלוהות האפשרית במציאות אפשרית היא נטולת תארים או מושגים, ו"אין" לה כל המשגה של מציאות קיומית ממשית מלבד היותה אפשרית ( גם קאנט אומר שאפשר להגיד הכול על אלוהים חוץ

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help