sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:281

281 א י ד אה א ונטו ל וג י ת-ט ר נ סצנד נ ט י ת המרחב רוחש יחסים, אפשרויות פעולה פוטנציאליות ופעולות נבחרות וקונקרטיות . . . הטבע מבעבע תופעות רוחשות ונמשכות . הכול בזרימה, בשטף נמשך, ההווה משתנה אל מול עיניך ואתה תופעה הווה את דרכה האחת, יחידה, נבלעת במצולות הטבע, מתמירה עצמה "דרך האין" לתופעה חדשה . יש חדש תחת השמש . קיימת מצד הטבע התרחשות הרמונית, הולמת, בין התופעות הרוחשות . גם בתופעה עצמה, בהיותה " ייחוד ואיחוד בריבוי " . דהיינו, ייחוד — התופעה יחידה, סובייקטיבית ואין כמותה, היותה נצחית בהווייתה, איחוד — מורכבת מתופעות אחרות והיא לא יחידה, בריבוי — יש דומים לה . למשל האדם : הוא ייחודי במהותו ההולמת, הוא איחוד של תופעות שונות, למשל : מכיל פי ששה ויותר חיידקים בגופו מאשר תאים בגופו, ויש אלפי סוגים ומינים של חיידקים שחלקם הגדול עוזרים ומסייעים לגופנפש לשרוד, והוא ריבוי של בני-אדם, האנוש הוא יצור הרמוני, יוצר ועושה בפועל שיח הרמוני עם מערכותיו וסובביו, יוצר פרויקטים אישיים בהרמוניה עם סביבתו ועצמו . השאיפה בלימוד ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה היא גם להגיע לעשייה, להגשמה הרמונית בפועל . b . בעיון למשפט 18 , בחלק ב' של ה אתיקה , עמ' 153 , אומר שפינוזה : "וכך כל אדם יעבור ממחשבה למחשבה כפי שההרגל לקשור ולצרף את דימויי הדברים באופן כזה או אחר" . כפי שאומר שפינוזה ( שם ) : "למשל, חייל הרואה עקבות של סוס בחול יעבור מן המחשבה של סוס מיד לזו של פרש, ומכאן למחשבה על מלחמה . ואילו איכר יעבור מן המחשבה על סוס למחשבה על מחרשה, על שדה וכיו"ב" . דברי שפינוזה כאן ממשיכים את הביאור הקודם, הרואה ושומע גם ב"הרמוניה" דימויי קול . המשנה הסדורה רואה ומכירה את המציאות הממשית והאמיתית, מחד גיסא, מראייה סובייקטיבית, ומאידך גיסא, עדיין אפשרית, להיותה ראייה אמיתית ונכונה . במבחן הראייה של החייל המדמה חייל, ייתכן שהוא צודק או טועה בהתנהלותו והכרתו בראיית המציאות, כנ"ל גם באשר לאיכר המדמה איכר . מצד טבע התופעה עצמה, "יש" רק אמת או שקר, החייל רואה את משקל הרוכב והאיכר לא וכו' . לכן בחינה מצד התבונה השוקלת ובוחנת את כל הנתונים הידועים לנו ותנסה לדמות מציאות אפשרית ( אף פעם אין לנו כל הנתונים, לפעמים ישנם רובם ) . המשנה הסדורה מכוונת לכך שעולם הדימויים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help