sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

164 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה כולל הרחבת אופק הראייה וההכרה האנושית, שהם יחד וכחלק עם ה"תודעה הכללית" המשתנה . בפועל, הממשי הוא האישוש הממשי, מאחר שהממשי משתנה כל הזמן, ה"יש" משתנה ומתחדש תוך שמירת ייחודו . הכול הוא תנועה ושינוי, לכן ה אישוש ממשות ביחסים בין ה"ישים" הוא הממשות בפועל . בפועל, אין ממשות קבועה ועומדת אמיתית בזמן נתון, או כלשון ' הזוהר ' : "האין הוא יש מכל הישוּת שבעולם", דהיינו ה"אין" הוא ה"יש" האמיתי היחידי . d . היסודות ההכרתיים הינם אידאות משתנות ואמיתיות בעולם ה"יש" . "לכל עולם וסביבה ביקום חוקי טבע ורוח הרמוניים", כמצוין ביסוד ב' במפתח המשנה הסדורה, בעוד כל אידיאת אמת היא בעלת חוקי טבע ורוח הרמוניים . מאחר שהמציאות אינה הכרחית לכל "יש" אפשרי יחס, מצב של "לא יש", העדר, המהווה חלק אינטגרלי באידאה המשתנה של טבעו . הדבר אינו קיים בהכרח במצב הפוך, כאשר ל"לא יש" יהיה הכרח לקיומו של "יש" . במשנה הסדורה "אין" משמעו "לא יש", ואידאה של האידאה אינה בעולם מציאות ה"יש" . e . ב כתביאפלטון , כרך שלישי, פרמנידס , עמ' 63 , אומר פרמינידס ל סוקרטס : "ומאחר שלפי טענתנו הרינו מדברים דברי אמת, בהכרח שנטען גם כן, שאנו מדברים דברים כהוויתם" — "בהכרח" . — "ישנו, אפוא, כפי שמסתבר, האחד שאיננו : שכן, אם הוא 'לא יהיה' דבר שאינו, אלא יתחמק מכל דרך שהיא מהוויה זו ולא יהיה עוד בחינת אין, מיד ייהפך לדבר שישנו" . — "בלא כל ספק" . — "אם כן, עליו להיות כבול אל האין בכבל היותו דבר שאיננו, אם אין סופו ליהפך ליש : כשם שהדבר שישנו צריך שיהא בו היעדר האין, למען יהא קיים בתכלית : שרק בדרך זו יהיה כל מה שישנו וייעדר כל מה שאיננו : מה שישנו, צריך שיהיה בו משום הווית היש והיעדר הוויית האין, כדי שיהא קיים בתכלית הקיום : ומה שאיננו, צריך שיהא בו היעדר הווית היש, ולעומת זה — הווית האין, כדי שאף הוא יוכל שלא להיות בתכלית השלילה" . בניגוד לראייתו הטאוטולוגית של פרמינידס והמשך לראייתו של הרקלֶייטוס , המשנה הסדורה רואה התרחשות של פעילות של תנועות ושל פעילויות פוטנציאליות, של תנועות פוטנציאליות ( process of becoming ) , של "אין", של העדר האפשרי, של מציאות שאיננה הכרחית, מציאות אפשרית . המציאות הממשית אפשרית מאחר שיש בה העדר, "אין" אפשרי .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help