sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

162 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה קיום ארכאולוגי מכל סוג שהוא המעיד על קיומה או קיומם . לראיית המשנה הסדורה, הכול נמצא בתנועה, בפעולה, בתנועה הפשוטה אשר מכילה אפיוני תנועה-פעולה בעלי איכויות שונות, המאפשרים לצבר תנועות ליצור התרחשות הווייתית אשר היא חדשה ויחידה במהותה . התופעה היא צבר של פעילויות, כמבואר בהרחבה ב תורתהמחוללים ו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשל ההכרה . אפשרי שכל אשר קיים באידאה המשתנה והאמיתית עדיין לא נגלה לנו כמתהווה, ולכן הוא מוגדר כ"אין" . כפי שאריסטו מגדיר זאת ב מטפיסיקה י"א, פרק ב', עמ' 9 : "הכל מתהווה מן ה'יש' : אולם ה'יש' כאן הוא ה'יש' ב-'כח', וה'לא-יש' — 'לא-יש' ב'פֹעַל' . וזהו ה'אחד' של אנכסאגורס", כלומר ה"אין" הוא הפוטנציה האריסטוטלית . למשל, ה"אין" הוא העץ שנמצא בתוך הזרע, שייתכן שיצא אל הפועל וייתכן שלא . אנכסאגורס ראה שבראשית היה "הכול יחד" עד "שבא השכל וסידר אותו" . אריסטו מוסיף עליו ואומר שהמציאות הממשית היא טבע טובע, והתופעות בוקעות והוֹווֹת בתוך מרחב ה"יש" המלא בשכל האחד . המשנה הסדורה רואה בקיומו של ה"לא-יש" בפועל ממד של פוטנציאל פעילות של תנועות משתנות, פוטנציאל של תופעות יחד עם מציאות ממשית, אמיתית, מתרחשת, הווה ומשתנה בהווה הנמשך . למשל : "אין לי נכדים" זאת עובדה . אך הם קיימים מבחינת פוטנציאל האידאה המשתנה האמיתית . "אין בחלל יצורים חיים שאנו מכירים", זאת עובדה המוגדרת כ"אין", כלא קיימת, על אף שאפשרותה קיימת באידאה המשתנה האמיתית . פעמים המשנה הסדורה מתייחסת ל"אין" כחסר, כ"לא-יש", מוגדר וספציפי, כמו "אין קמח", ופעמים לא מוגדר וכללי, כמו "אין שמחת חיים" וכו' . כלומר, ה"אין" הוא שלילה של "יש", והשלילה יכולה להתייחס למקום ( "אין גשם בבאר שבע" ) , להֶעדר ספציפי ( "אין קמח בבית" ) , או להעדר חישה ( "אין שמחה" ) וכו' . ה"יש" וה"אין" הם פונקציות לשוניות המורות על מצבי עניינים בעולם . המשנה הסדורה רואה התמזגות הדדית של ה"לא-יש" עם ה"יש" במציאות הממשית האמיתית ומאגדת בתוכה את כל השתנות החומר ללא פסק — ב"יש" בפועל . החומר-אנרגיה משתנה בהווייתו תמיד ומתמיר עצמו למצבי צבירה שונים, כאשר ה"לא-יש" היא אותה אנרגיה פוטנציאלית הקיימת כאפשרות למשמעות חדשה פועלת . ב מאמרקצר עלאלוהים,האדםואושרו ,יוסף בן שלמה מציין בהערת שוליים 212 , עמ' 234 : "ארנסט קאסירר מסביר את היחס בין היש והאין כאן כיחס לוגי ולא כיחס

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help