sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:386

386 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה אינטגרלי במרחב תופעות הטבע . המשנה הסדורה רואה באבחנתו של שפינוזה ראייה קצת יותר מציאותית וממשית מקודמו דקארט , ראייה המבינה שהאדם תמיד נמצא במצב אשר מופעלים עליו כוחות וסיבות חיצוניים ופנימיים . לכן, חשוב שיהיה קודם כל יודע ומכיר את עצמו הממשי והאמיתי, מהותו ההולמת את דרכו, אזי חופש הבחירה המוגבל שלו הוא בכך "שאינו נכרע למשהו על ידי שום סיבה", לדברי טשירנהאוס . ברם, שפינוזה עצמו מגדיר "חופשי", בעמ' 227 של ה איגרות , בתשובתו באיגרת חמישים ושמונה לג . ה . שולר, עמ' 227 : "אני מכנה בשם חופשי דבר, הנמצא והפועל רק מתוך הכרח טבעו בלבד, ואילו בשם הכרחי או אנוס — זה שנכרע על ידי זולתו להיות נמצא ולפעול באופן ידוע ומסוים" . שפינוזה ראה את תופעות המציאות כרוחשות באופן דואלי וחשב שאלוהים נמצא בכל תופעה ולמעשה אין חירות כלל ולוּמוגבלת על ידי היחיד . גם לכאורה חופש בחירותיו של היחיד נקבעו מראש . לעומתו, המשנה הסדורה רואה ומכירה במציאות אפשרית ולא הכרחית ובהבדל בין חופש לחירות . חופש הינו מושג המוגדר כחירות מוגבלת משעבודים לפעולה על ידי האנוש, בגופנפשו . ואילו חירות מוגבלת הינה מצב אקזיסטנציאלי, מצב של אי תלות מוגבלת, אי שעבוד מוגבל, מצב יחידני, המכיל בתוכו גם סוג של רגעים של מנעדי איכויות אושר . מצב של חירות מוגבלת יכול להיות קיים גם ביחיד וגם בקהילה כקבוצה קוהרנטית יחידנית . החירות המוגבלת היא ממד אישי יחידני בעל דרגות איכותיות שונות . המשנה רואה בחירות המוגבלת ממד להכרת היחיד והקהילה, באפשרות לחיות את מהותם באופן הולם . איכות גבוהה בקבלת החירות המוגבלת, משפיעה לכיוון צמצום החרדה והפחד בבחירת ההיפעלויות השונות על ידי היחיד והקהילה . ב שמות לב, טז, בפרשת כי תִשא , הכתוב אומר : "וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת" . אומר רש"י : "חרות . לשון חרת וחרט אחד הוא שניהם לשון חיקוק אנטלי"ר בלעז ( איינשניידען ) " . המשנה הסדורה רואה ומכירה באיכויות החירות המוגבלת, חיקוקיהם של היחיד והקהילה . לפיכך, מתודת המשנה מכוונת, הן ב משנהסדורה : כללית ( אישית ) , הן במשנה החברתית, נגזרת א', משנהסדורה : עולםחייקהילות , להשביח ולהוסיף רגעים של מנעדי איכויות האושר, כאשר החירות המוגבלת מלווה ועולה כחלק אינטגרלי עם ברכת האושר של שפינוזה . בפירושו של אבן עזרא למילה "נַפְשִׁי", ב תהילים מט, טז, הוא אומר : "העומדת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help