sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

154 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה d . אם לכל פרט במציאות האלוהית האפשרית יש משמעות פועלת אפשרית ( יש משמעות לכול — יסוד א' ) , הרי שהמציאות אפשרית לתפיסת המשנה הסדורה והיא-היא הנותנת אפשרות למציאותו של אלוהים האפשרי בדרכי אמונה ושיטות שונות של דתות . על האלוהי האפשרי נבנו הרבה תורות תאולוגיות שמפעילים ופועלים בהווה הנמשך ומשתנה . להרחבה ראו מורה אנכי , אל מול מורהנבוכים של ה רמב"ם . e . ב מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק ראשון, פרק שישי, 'על הגזרה הקדומה של האל', סעיף ( 2 ) , עמ' 134 , טוען שפינוזה : "אין דברים מקריים" . נוסף על כך [ שם, סעיף ( 4 ) ] , הוא מוסיף ואומר : "אין בטבע דבר שלא נוכל לשאול עליו מדוע הוא נמצא" . כבר ביסוד א' של מפתח המשנה, רואה ומכירה המשנה הסדורה אחרת משפינוזה ומנגישה את התשתית להגדרת מהותו האונטולוגית של הטבע הטובע כולו, באמרה : יש משמעות לכול , ה"יש" הוא ממשי וקיים במציאות, התחוללותו הווה ומשתנָה תוך שמירת ייחודיותו ואחדותו . הראייה הסיבתית התופסת את המציאות כמו של שפינוזה, שואלת "מדוע הוא נמצא", בעוד שהיא איננה קיימת בראייה החדשה המוצעת על-ידי המשנה הסדורה כאידיאת אמת משתנה . תפיסה הרואה ומכירה את המציאות כאפשרית ולא הכרחית, לפיכך, אין אמונה בגזרה הקדומה של האל, הרי היא רק מצמצמת את האלוהות במקום להרחיבה אֱלֵי כול . f . ב אתיקה , משפט 4 בחלק ה', עמ' 371 , אומר שפינוזה : "הואיל ואין דבר שממנו לא נובעת תולדה כלשהי . . . ואנו מבינים באופן בהיר ומובחן כל מה שנובע מאידיאה הולמת המצויה בנו . . . יוצא שיש לכל אדם את היכולת להבין את עצמו ואת רגשותיו באופן בהיר ומובחן . . . וכתוצאה מכך לגרום שיסבול מהן פחות" . שפינוזה רואה את התרחשות התופעות כהכרחית, אך גם רואה ומכיר ביכולת להשביח את איכות הראייה-הכרה של תפיסת מציאותו, תפיסת רגשותיו, חיותו . יסוד א' במפתח המשנה מתייחס גם לרגשות, מחשבות, חלומות, הזיות, שהם בחזקת "יש", ולכל "יש" שהוא, כאמור ביסוד א', יש משמעות לכול . כלומר, האדם מורכב מאין-ספור תנועות נפשגוף, ולכל אחת מהן משמעות אונטולוגית . כל רסיס של תנועה או הבזק של מחשבה הינו "יש" נושא משמעות נקבעת,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help