sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

153 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם מהיותה טובעת בעולם התופעות ואיננה תלויה בבני-האנוש או בחלקי טבע אחרים . c . ב מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק ראשון, פרק ראשון, סעיף ( 5 ) , עמ' 117 , אומר שפינוזה : "שכל סופי אינו יכול לדעת מאומה מעצמו, אלא אם כן הוא נקבע על ידי משהו מן החוץ" . המשנה הסדורה מאמצת את דבריו של שפינוזה מאחר שתהליך האישוש מצריך גם אחרים שיאשרו את קיומך, כל התופעות סביבך ובתוכך מאששים את עצמך כמו שאתה מאשש את קיומם . מאות שנים אחרי שפינוזה , המשנה הסדורה, לראייתה היום, טוענת שניתן להרחיב ולהעמיק את אופק ראיית ההכרה ולהבין איך מתחוללת נפשגוף עם מוח סופי, כיצד הווֶה הרוחגוף כמהות יחידנית המהווָה את סך כל פעילויותיה . כיצד לכול יש משמעות פועלת . לא בנמצא "יש" כלשהו ממין וסוג שהוא שאין בו משמעות פועלת, יחס פועל ורוחש כחלק וכתופעה בטבע . כל "יש" הוא לא רק תופעה בטבע אלא גם "יש" טובע, ו"כל" יש הוא סופי בייחודיותו ובאחדותו הסובייקטיבית — self - organization . שפינוזה עצמו מביע ורואה ומכיר אחרת את ה"שכל סופי" ואומר ב אתיקה ( בפרק ה', משפט 25 ואילך, עמ' 387 ) על האפשרות לחיות במסגרת דרגות ההכרה, עד מדרגת ההכרה השלישית, שהיא לתפיסתו האינטואיציה הטבעית הספונטנית, האלוהית, ולא הרחיב עוד . למעשה, שפינוזה בכל כתביו לא הרחיב מעבר לכמה משפטים והוכחות על דרגת ההכרה השלישית . הוא גם תכנן לכתוב מתודה פועלת הנובעת מ תורתהמידות מהאתיקה, אך נאסף בטרם עת אל הטבע הטובע, לאלוהים האפשרי . כבר ביסוד ההכרתי הראשון של מפתח המשנה, יסוד א' האידאי המשתנֶה והאמיתי, המבשר את משמעותה הפועלת של המשנה הסדורה : יש משמעות לכול . יש דרך אפשרית חדשה ליחיד והקהילה לחיי משמעויות פועלות, לטעם החיים, טעם גם מלשון מהות, אשר מוגדר במשנה ביסוד י', היסוד האחרון : אהבה היא טעם חיי אנוש . הדבר אותו כינה שפינוזה "ברכת האושר" בלי דעת . המשנה הסדורה רואה ומכירה את רצף הרגעים של מנעדי איכויות האושר, לאורך חיים מסע אחד, יחיד, בזמן , כאמור ביסוד ה' שבמפתח המשנה . אפשר לחיות חיים מודעים יותר למציאות הממשית, חרדים ומפוחדים פחות, המשפרים לאורך זמן את איכות חיי היחיד והמשך איסוף רגעים של מנעדי איכויות אושר .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help