sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

149 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם המשנה הסדורה, המציאות היא לא הכרחית אלא אפשרית, והאלוהות היא רק אפשרית בלבד ! ואילו האדם אינו אלא "יש", מין מן החי, יונק אונטולוגי, אפשרי ואינו הכרחי, להיום ממשי וקיים כ- self organization , תופעה הווה ומשתנה בעודה אוחזת בייחודיותה, במרחב המלא באין-סוף תופעות סופיות ויחסים האוחזים אפשריות פעולה פוטנציאליות . שפינוזה , ב אתיקה , חלק א', "על האלוהים", משפט 11 , עמ' 85 , במופת חלופי ראשון הוא מרחיב ואומר : "לכל דבר צריך שיהיה אפשר לייחס סיבה או נימוק מדוע הוא קיים או מדוע אינו קיים" . שוב, המשנה הסדורה רואה את הסיבתיות כחלק קטן בהתרחשות התופעה . בעיקרה התופעה מתחוללת בהווה הנמשך ומשתנה והתחוללות תנועותיה ביחס לעצמן וסביבתם בבחירת הפעולות הקונקרטיות ממרחב היחסים, המשמעויות הפועלות . להרחבה ראו הגיונות אמסטרדמיים : פנומנולוגיה של ההכרה או מורהאנכי . המשנה הסדורה כתובה ביד אדם, עבור בני-אדם ובלשון אדם . לכן במפתח המשנה, ביסוד א' מונח יסוד ראשון להרחבה והעמקה של אופקי הראייה-הכרה האנושית : יש משמעות לכול . לכל תופעה שהיא יש משמעות . שפינוזה , לתפיסתו הדואלית וסיבתית, מחפש סיבות להתרחשות התופעה, ואילו המשנה הסדורה מחפשת את המשמעויות הפועלות של כל "יש" שהוא . איך וכיצד סך פעילויותיו הקונקרטיות ההוֹווֹת של היחיד והקהילה מהוות את ייחודם, איחודם ושיתופם בשיח . h . במשפט 44 בחלק ב' של ה אתיקה , עמ' 176 , אומר שפינוזה : "מטבעה של התבונה להתבונן בדברים לא כמקריים, אלא כהכרחיים" . יסוד א' בא להרחיב ולהוסיף להמשגת המילה : משמעות ב יש משמעות לכל יש שהוא , כיסוד הכרתי שהוא אחד מעשרה יסודות אפיסטמולוגיים במפתח המשנה להרחבת הראייה- הכרה ולא בכדִי — תפיסת המציאות הקיימת כיום היא עדיין סיבתית, של סובב ומסוּבָּב כפי שתפס אותה שפינוזה, כלומר היא נתפסת כהכרחית ולא אפשרית . לתפיסתי, המציאות האפשרית ולא הכרחית היא בת משמעות אך ורק באמצעות היחסים שבין ה"ישים" הרוחשים ואפשרויות הפעולה הפוטנציאליות הרוחשות בין ה"ישים" המתייחסים . הם מאששים זה את זה על קיומם הממשי והאמיתי . " משמעות " כאן היא במובן יחס פועל בין לפחות 2 "ישים" אונטולוגיים, משתי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help