sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:377

377 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת הקהילה רוחשת וחיה באופן הולם . הקהילה, בעודה משתנה, בוחרת לפעול על הזיכרון ההווה של הקהילה וחבריה, על התרחשויות הקהילה במשך המשתנה, אך משמר את ייחודה הולם . הזיכרון יכול להיות ביחס הקהילה לסמלים או מטפורות שונות, אמונות משותפות הנזכרות דרך מסורות ותפילות, לבוש, מאכלים, מועדים, מעשים משותפים ופעילות בנושא המאחד את יחידיה וכו' . כאמור, הקהילה לא פוסקת מלבקר את ייחודה וזיכרונה המשותף בהווה הנמשך ומשתנה . אנו רואים שקהילות בני-האנוש היום עדיין משמרות את הזיכרון ההווה בהתאם לתפיסת המציאות ההווה של עצמם, של קהילתם ושל סביבתם . התרחשויות עבר בחיי הקהילה, שהיו נתפסות כרעות, נתפסות היום כטובות, ולהפך . אם בפרק זמן מסוים "משיחיות" נתפסה כשקר וגררה סבל ואובדן, הרי שקהילות משיחיות בימינו מעריצות משׁיחי עבר, כמו בר כוזיבא, שבתי צבי ואחרים או חסידות חב"ד כיום . דהיינו, ההווה הרוחש ואיתו ראיית ותפיסת מציאות תואמת, היא ממשית אפילו אם היא לא אמיתית . לצערי, הקהילה עדיין תופסת את המציאות של עצמה וסביבתה כסיבתית ודואלית, ממש כמו יחידיה בכל מקום על פני האדמה, ארץ תקווה . כאמור לעיל, הקהילה היום עדיין רואה את המציאות מתרחשת באופן דואלי וסיבתי, הכרחית וזורמת על חץ הזמן הפיזיקלי, כמו שאמר קהלת : "אֵין כָּל חָדָשׁתַּחַת הַשָּׁמֶשׁ", וגם הזיכרון נשען על תפיסת מציאות עבר . לעומת ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , האומרת : "בפועל, יש חדש תחת השמש", המציאות היא אפשרית ולא הכרחית, והסיבתיות היא חלק קטן בהתרחשות התופעה . התופעה רוחשת בהווה הנמשך ומשתנה, וזיכרון עבר נתפס גם בראייה-הכרה הווה, התופסת את המציאות הממשית והאמיתית היום ( להרחבה ראו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה ) . מתוך ספר השירה משליחצרהנזירעםכיפהזהובה , שיר כו, ל קהלתוהרקלייטוס : יֵשׁחָדָשׁתַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ הַכֹּל הוּא שִׁנּוּי הַכֹּל הוּא חֵרוּת הוּא חָדָשׁאֶפְשָׁרִי עַכְשָׁו

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help