sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

145 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם a . משמעות — ב הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה , עמ' 10 , 72 אני אומר : "השימוש בשפה במילה 'משמעות' הינו רב מובנים ושימושים, אך ברוב המקרים מהות המילה במשפט מובנת כ'תוצאה' או 'תוצאות', 'הסבר' או 'בדימוי פרימיטיבי של האופן שבו מתפקדת השפה' ( לודוויגויטגנשטיין, חקירותפילוסופיות , עורך : י' גולומב, תרגום : ע' אולמן-מרגלית, ירושלים, 2001 , § 2 , עמ' 38 ) . לעומת זאת, על פי תפיסתי, 'משמעות' בהגדרתה, במהותה הגנרית, הינה תפיסה הולמת של יחס מסוג שהוא בין ישים אונטולוגיים . כל יחס מסוג שהוא על נגזרותיו — ישיר, עקיף, הקשרי, תהליכי, מוחלט ואחר — מהווה אפשרויות פועלות : אפשרויות תנועה-פעולה פוטנציאליות, המבוטאות ביחסים המותמרים לפעולות קונקרטיות בממשות . יחסי-המשמעויות מעניקים לתופעה הרוחשת אפשרויות לתוכן פועל . כדברי אריסטו : 'ההרמוניה היא יחס-מחושב' ( אריסטו , על הנפש , תרגום : א' קמינקא, תל-אביב, 1949 , עמ' קז ) " . כאמור, היחס, המשמעות, אוחז וקיים בין ה"ישים" המתייחסים זה לזה בלפחות פעולה אחת אפשרית . אין משמעות אם אין יחס ואין אפשרויות פעולה הקשורות ליחס זה שאיננו . דהיינו, המשמעות תמיד פועלת, קשורה לפחות לתנועה-פעולה אחת . b . עמנואל קאנט טוען : "הסכימות על מושגי-השכל הטהורים הן התנאים האמתיים והיחידים, שבהם קונים לעצמם מושגים אלה יחס למושאים, כלומר משמעות : . . . כי אף שהסכימות של החושניות הן המְמַמְשות את הקטגוריות-הן כאחת גם מגבילות אותן" ( עמנואל קאנט, ביקורתהתבונההטהורה , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, 1996 , הסכימאטיזם של מושגי- השכל הטהורים, עמ' 112 ) . זוהי אחת מהפעמים הבודדות שהפילוסוף עמנואל קאנט מזהה, מגדיר ומתייחס למושג משמעות ומגדירו כ" יחס למושאים ", כפי שתפיסתי במשנה הסדורה רואה ומכירה את המרחב . המרחב מלא ב"ישים" סופיים מתייחסים וביחסים בין ה"ישים" המתייחסים, האוחזים פעולות אפשריות ( פוטנציאליות ) . אומנם פעילויות סכמות חיותם של יחידים ( וקהילות האדם ) דומות זו לזו, מאחר שתכונות ( קטגוריות ) מערכות-ההפעלה הן גנריות לכל יחידי האדם, הקהילה והטבע בכללותו . כאמור לעיל, לכל תופעת טבע, לכל "יש", יש סוף והוא אגד של תנועות . לכל תנועה יש כמה אפיונים שהם זהים בין "יש" אחד לאחר, אך שונים באיכותם בין "יש" אחד לאחר . כמו שתנועת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help