sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

143 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם קיים תהליך של אישוש ממשות הדדי בלתי נפסק, נמשך, המשך ההווה ( על פי אנרי ברגסון ) , בין ה"ישים" המתייחסים . בפועל, התופעות במציאות הממשית משתנות אך אוחזות בזהותן עד סופם . b . ממכלול היחסים הנובעים מעשר קטגוריות האריסטוטליות והקטגוריות הקאנטיאניות, אשר הינן במהותן "יש" בהווייתם , כפי שנתפסת המציאות הממשית בהתבוננות סיבתית ודואלית של אריסטו ו קאנט , קיים אישוש ממשות בפועל בכל "יש" שהוא . דהיינו, ה"ישים" נראים ומוכרים בפועל, מאששים זה את זה, כאדם ספציפי-סובייקטיבי, כלב, או גרגיר החול וכו' . אך המשנה הסדורה רואה ותופסת את המציאות הממשית האמיתית, כתופעות הרוחשות ומשתנות בהווה הנמשך, כתופעות יחידניות, מאוחדות ודומות לאחרים שהסיבתיות היא חלק מזערי בהתרחשותן, בהווייתן . התופעות נמצאות, כאמור, ביחסים עם עצמם וסביבתן, והן בוחרות בהווה את הפעולה האופטימלית-קונקרטית למצבן . בעין הרואה בשלושה ממדים, התופעות נראות לקאנט , ל אריסטו ולי אותן תופעות, אך באשר לאופן התרחשותן — יש שונות מהותית בין תפיסתי לתפיסתם . קודמיי מציינים מושגים חיצוניים לטבע ולא נראים לעין, דואליסטיים וסיבתיים, ואילו המשנה הסדורה רואה שההתרחשות היא תלוית איכות אפיוני התנועה האונטולוגיים . להרחבה ראו תורתהמחוללים ו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה . לכל "יש" קיים סופו, מותו . גלקסיות מתות, וכן כוכבים ובני-אנוש . מהכרח טבעו, כל "יש" במציאות מסיים את מסעו היחידני בנצח ההווה . c . ב איגרות , איגרת עשרים ואחת לגוּיליאלמו דה-בליינברג, עמ' 133 , אומר שפינוזה : "אני גם מכיר ויודע ( הכרה זו מקנה לי שביעות-רצון ונחת-רוח מאין כמוהן ) שהכול נעשה כן בכוח היש, השלם בתכלית השלמות, ועל פי גזירתו, שאינה משתנה" . להבדיל מ שפינוזה , המשנה הסדורה רואה ומכירה בשינוי הנמשך בכל "יש" כאידאה המשתנה בפועל עד סופו ומנסה להאיר ולבאר את המציאות הממשית של ה"יש" מתוך כלים העומדים לרשותה בעולם ה"יש" . לפיכך, כל שאנו יכולים לפעול בו הוא להאיר ולהכיר במציאות הממשית על מיניה, סוגיה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help