sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

140 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה i . המשנה הסדורה מדברת ומכוונת ליחידי האדם בקהילתם המכילה "ישים" פרטיים, תופעות האינדיווידואלים, הסובייקטים . למעשה, כל "יש", על פי המשנה הסדורה, הוא פרט קונקרטי-סובייקטיבי-אינדיווידואלי . ה"יש", כאמור, הוא ייחוד ואיחוד בריבוי . הוא חלק מקהילה . היסודות ההכרתיים במפתח המשנה מיסוד א' ועד יסוד ה' הם הגדרות אידאות הכרתיות של חיים ותופעות במציאות הממשית והאמיתית במרחב . למשל : בהמשך, יסוד ב' מתייחס גם לנגזרת של יסוד א', אך בעיקרו הוא מתייחס לכל סוגי הטבע הידועים לאנושות ולאלו שעדיין לא ידועים על פי תפיסתו של האדם . יסוד ג' אומר : " חיים הם פעילות מסוג אחד בין יש לאין ובין חומר לרוח ( אנרגיה ) " . הוא מתייחס לכל "יש" שנכלל בהגדרה של "חיים", והמשנה הסדורה מתייחסת כאן במפורש גם ל"יש" הידוע כ"דומם" . גם יסוד ד' ויסוד ה' מתייחסים ל"יש" בהגדרתו הרחבה ביותר, ואילו יסודות ו'-י' מתייחסים בעיקר למרחב ולממד האנושי שבו . למשל : ביסוד ו' המשנה מדברת על " ה חיים" בה"א היידוע, החי הידוע ; אלו הם בעלי חיים שאנו, בני-האדם, נחשבים לאחד הסוגים והמינים שלהם, שבו המקרה הפרטי מעיד על הכללי . כמו היחסים, הקשר בין האדם אל הטבע, בין יחיד ליחיד, בין אדם לקהילתו וסביבתו . כאן נכנסת התובנה, הראייה-הכרה, שקיימת אמת אידאית משתנה של הטבע, של האלוהים האפשרי במציאות הממשית האפשרית . האנושות, רובה ככולה, תופסת את המציאות כדואלית וסיבתית . בתפיסה הזאת יש הפרדה בין גוף לנפש, בין אדם לאלוהים . יש אמונה תאולוגית שהיא מחוץ לטבע הטובע, והיא מתקיימת בתפיסות אמונות דתיות ואמונות חילוניות כאחד . אמונה זו מתממשת בכל רגע ורגע על ידי המאמין הן באורח חייו ( אמונה בכוח מוחלט, אמונה בגזענות וכו' ) , הן בלבושו, במנהגיו, במאכליו וכו' . יש התמרה של אמונות תאולוגיות לעיצובה של המציאות באופן ממשי . בני-האדם מוכנים למות עבור אידאולוגיה תאולוגית אמונית, ומהיסטוריוגרפיה של האנושות ידוע לנו כמה האמונה והדת היו אטומים, מניפולטיביים ואשמים בגזענות, בסבל, במלחמות ובהרג . המשנה מכירה במציאות שמתחוללת והווה בעולם התופעות הממשי . המרחב מאפשר תפיסה מציאות החושבת ופועלת סיבתית . לכן בהמשך ישנו יסוד ח' האומר : " לאמונה ולדתות משמעות מעשית במסע האנושות " .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help