sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

255 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת ביותר, ואין זה אלא האיש שמלכותי הוא מאין כמותו ומולך על עצמו" . אחד מיסודות הלימוד במשנה הסדורה הוא לראות ולהכיר ולתפוס את מציאותו הממשית של עצמו וסביבתו, את ה" אנכי " שהוא, ייחודו, מלך על עולמו, לקבל ולממש את עצמו בפועל . כל זאת ועוד, תוך שאיפה לעקרונות מוסר אוניברסליים . כיום, המשנה הסדורה רואה את המוסר האוניברסלי כפי שעקרונותיו הוסכמו ונחתמו על ידי המדינות החברות באו"ם . אומנם הוא לא מושלם והוא משתנה בעקבות הנסיבות, אך אליו הקהילות היום צריכות לשאוף, לחוקה התואמת במוסריותה ובאתיקה שלה לזכויות האדם, כבודו וחירותו, כפי שהם מוגדרים בחוקת האו"ם . גם האתיקה האנושית, המוסר, כנאמר לעיל, הוא יחס בין "ישים" בקהילה- מדינה . היחיד מושפע מהמוסר המקובל בקהילה-מדינה ל"טוב" ו"רע" על מנעדיהם . מאחר שכל המרחב מלא בידע האוחז אפשריות פעולה יחד עם פעילויות קונקרטיות, הכול אונטולוגי כאמור . גם האתיקה והמוסר הם אונטולוגיים, ולכן המוסר-אתיקה אינו מעל הטבע, אלא בטבע הטובע בהתאם לתפיסת מציאות הולמת . האתיקה והמוסר הם ראייה-הכרה אפיסטמולוגית של המציאות הממשית כ"טובה" ו"רעה" בהתאם, ומשתנה מקהילה-מדינה אחת לשנייה . האתיקה והמוסר גם משתנים בהתאם להיסטוריוגרפיה האנושית, ולכן באים יסודות ח' ו-ט' במפתח המשנה הסדורה, הרואים באמונה ובדת בסיס אתי משותף ואפשרי שהתפתח להיום גם לאמנות זכויות אדם החתומות באו"ם . המוסר האוניברסלי הוא אוטופי במהותו ואליו צריך לשאוף, הוא אפשרי כי המציאות אפשרית . היחיד והקהילה נעים במסעם האחד, היחיד, בזמן, תוך צמצום חרדותיהם ופחדיהם באתיקה חברתית מאוששת, והם ישביחו במשך הרגעים של מנעדי איכויות אושרם ויהיו מלכים על עולמם ( להרחבה ראו : ביאורים 33 , 42 , 58 , ,84,129 135 ו מורהאנכי ) .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help