sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:367

367 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת אשר אין לו מקור סיבה כלשהו, והחירות היא ראשית שרשרת התופעות . אומנם הוא מדבר כאן בדיוק על שבירת המעגל הסיבתי, היותך סיבה לעצמך . לראייתי, קאנט מדבר על החירות, לתפיסתו, כמומנט טרנסצנדנטלי ( להבדיל ממשנה הסדורה שרואה את זה כטרנסצנדטי — ראה ביאור 2 ) הפנימי לסובייקט, הפורץ את מעגלי הסיבתיות . אבל קאנט כדואלי וסיבתי, מאמץ את דעותיו של תומס הובס ואחרים, שראו בחירות ערך טהור הפורץ כל גבול ; מה שהינו אלוהי, מקור ראשוני אין-סופי . אומנם האדם, על פי הובס , הוא תועלתני, לפיכך, יוותר קמעה על חירותו עבור הנאות אחרות או חופש אחר, אך בעיקרו הרצון לחירות נתפס כקונטוס, הכוח המניע . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה רואה את המושג חירות בטבע, ובייחוד בטבע הטובע, כ חירות מוגבלת שהינה יסוד קטגורי הכרתי-תבוני טהור, המתממש כ"יש", בהכרה מודעת ושלא מודעת, המאפשר ליחיד או הקהילה להבין ולבחור בפעולה קונקרטית של התופעה מבין מרחב קשת האפשרויות לפעולה ( כמבואר לעיל ) , שהתופעה הממשית נמצאת במצבה במרחבה . אפשרות היא מצב ( state ) ממשי, אמיתי הכרתי או טרנסצנדנטי ( להבדיל מקאנט ) אונטולוגי אשר ניתן נפתח-נוצר כחלק מהטבע הטובע בפני היחיד והקהילה, המאפשר לפעולה אקטיבית או פסיבית מצד היחיד והקהילה, החוֹוים ורואים את אפשרויותיהם ופוטנציאל חיותם אל מול המצב החדש שנוצר . הטבע, מצד עצמו, מעמיד מרחב עצום של אפשריות ביחס לתופעה, הנובעת ממרחב היחסים הפועלים, המשמעויות הפועלות ( להרחבה ראו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה ) , הרוחשות בתופעה ומרחבה בהיותה חלק אינטגרלי של מרחב המציאות הממשי בפועל . לכן, כפי שהמציאות היא אפשרית ואיננה הכרחית, כך גם היחיד, האדם וקהילתו, חי תמיד עם משמעויותיו אל מול מארג של אפשרויות פועלות רוחשות . "אפשרות" מכילה בתוכה מצד השפה "פשר" או משמעות כלשהי לחוֹוה-מתבונן בתופעה כמושא, ובתופעה עצמה . דהיינו, המשמעות מכילה בהכרח פעולה, לפחות פעולה אחת מסוג כלשהו, כמבואר לעיל ביסוד א' במפתח ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה וכמבואר גם ביסוד ה', שהמילה חיים מתייחסת לכל ה"ישים" האונטולוגיים, המוגבלים במסעם האחד, היחיד, בזמן, ומכילים במהותם הפועלת מלכתחילה אי שלמות ובייחוד בגופנפש האדם, גופנפש הקהילה . בהמשך, ארבעת השלבים של הפרק השני " דרך ( ראייה-הכרה ) ", כל אחד בממדיו ותוכנו, מחד גיסא, לכאורה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help