sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

248 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ובקבלת מהותם הפנימית, בשילוב פעילויותיו של הגופנפש, אלא עסוקים ברכישת כלים להתמודדות מול סביבה מנוכרת . ברובם, הם נעים על הקשת בין ביטחון כלכלי לאגו . היחיד חי בתוך חברת צריכה משומנת ודימויי אושר מעצבים את השתקפות חייו . לכן, בבסיסם, רוב בני האדם אינם מאושרים והם מחליפים "אושר" בצריכה . אומנם מספר בני האדם גדל מסיבות שונות, אך איכות חייהם במובן של אושר יחידני, אישי, עדיין לא השתנתה . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה מתייחסת לכל יחיד וקהילה על פני האדמה ורואה שהמציאות היא אפשרית ולא הכרחית . יותר מכך, עקב זרימת המידע והשיפור באיכותו, ידעו יותר ויותר בני אדם כיצד לסנן את הדימויים המשפיעים על חייהם . תופעה זו תאפשר לרבים יותר ללמוד באמצעות מתודת המשנה הסדורה את מרכיבי ישותם ומהותם . 9 . בעיון למשפט 39 ב אתיקה , עמ' 319 , מבסס שפינוזה את תורת ההכרה שלו בכך שהוא טוען שרצף התכונות המאפיינות את נפש-גוף האדם לתפיסתו, זהותו של היחיד, הן הקובעות את מהותו . והוא ממשיך ואומר ( אתיקה , חלק ה', משפט 23 , עמ' 385 ) : "נפש האדם אינה יכולה להיהרס לחלוטין עם הגוף, אלא נשאר ממנה דבר מה שהוא נצחי" . המשנה הסדורה מכירה בהפרדה שעושה שפינוזה בין הנפש של היחיד לגוף הקונקרטי של היחיד, שהנפש כאופן לנשמה האידאית הבלתי משתנה, בוחרת את גופה הקונקרטי ומתאחדת איתו, מתאחדת עם הבשר . הנפש היא כמו המונדה של לייבניץ , היא נצחית לעד, אולם לראיית המשנה הסדורה נצחיותה אינה נמדדת אלא בסך כל הרגעים של חייה, מחשבותיה ורגשותיה . כלומר, נצחיות אינה פועלת על ציר הזמן, אלא מתגלמת בסופיות האדם . לעומת שפינוזה , המשנה הסדורה רואה ומכירה שהגוף הוא רוח והרוח היא גוף, למעשה האנוש הוא גופנפש, אחד ויחיד, נצחי בייחודיותו . המשנה הסדורה מסכימה עם שפינוזה ורואה את הרצף,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help