sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:363

363 א י ד אה א ונטו ל וג י ת-ט ר נ סצנד נ ט י ת ברור ואינו בהיר, כדאי דווקא לפעול להבהירו . הכול אפשרי, היחיד ימצא עצמו בוחן ובודק את מציאותו בחיי קהילה קונקרטית . יבחן את "טעם משך חיי קהילה", יראה את עצמו, יבחן את עצמו . אפשר שיישאר ואפשר שיעזוב, יחליף קהילות . דווקא במצבים קשים אלו, ראוי לו לאדם לקבל כוח חיות מסביבה חברתית אוהבת ומחבקת, המחזקת ומעצימה את חיותו, התומכת בדרכו, כאמור ביסוד העשירי " אהבה היא טעם חיי אנוש " . לאהבה יש טעם, ולקהילה יש טעם . גם חוש הטעם הוא במנעד ייחודי הן ליחיד הן לקהילה הקונקרטית . a . מימוש אידיאת — הגשמה פעילה , הרמוניות — זהו השלב המעשי שבו 168 הקהילה מגדירה את ייחודה, קובעת חוקה לכל חבריה ובוחרת את נציגי הקהילה לתקופה מוגבלת ( להרחבה ראו בייחוד בביאור 176 ובמשנה השנייה עצמה בהמשך ) . b . מימוש אידיאת חיי קהילה — במשפט 15 , שפינוזה טוען ב אתיקה , חלק ה', עמ' 379 : "מי שמבין את עצמו ואת רגשותיו באופן בהיר ומובחן אוהב יותר את אלהים, והוא מרבה יותר לאהוב אותו ככל שהוא מרבה יותר להבין את עצמו ואת רגשותיו" . זוהי גם מטרת ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) , וכן של משנה סדורה : עולםחייקהילות ונגזרת ב', משנה סדורה : עולם חיי קהילה, אחת . להבדיל מ שפינוזה הרואה באהבת אלוהים כשיא התכלית האנושית, בהיותו סיבתי ודואלי, המשנה הסדורה רואה את האלוהים כאפשרות בלבד . לראייתה, יש רק טבע טובע, תופעות חדשות על פני תופעות קודמות המתקיימות באופן סימולטני במרחב של אין-סוף אפשרויות, כלומר הכול אונטולוגי, הווה רוחש ומתרחש עם אין-סוף תופעות סופיות . להבדיל מ שפינוזה , היחיד והקהילה יהיו אוהבים יותר ומחוברים יותר עם מהותם ההולמת, עם סך כל פעילויותיו של היחיד ופעילויותיה ההוֹווֹת של הקהילה . מהותם מכילה אפשרות קיומית הרוחשת בעולם חיי קהילה . האדם הוא חי חברתי, הזקוק לשמר את חיותו גם 168 חיי קהילה ) 2 . הגשמה פעילה, הרמוניות ( מימוש אִידֵיאַת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help