sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

247 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת והסביבה של היחיד, מאבחנת ומבררת את דימוייו . כל זאת באופן דינמי, הן בין פרקי המשנה והן לאורך דרך חייו של היחיד בהיותו עובר תהליכים ושינויים בלתי פוסקים עד תום . 8 . בעיון למשפט 18 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 299 , אומר שפינוזה : "יסוד המעלה הטובה הוא אותה חתירה שכל אחד חותר להשתמר בישותו, והאושר מונח ביכולתו של אדם לשמר את ישותו" . ביסודות ו' ו-ז' מגדירה המשנה הסדורה וטוענת שתהליך היצירה הוא בעיצומו והחתירה לחיות נמצאת באנרגיית החיים כולה על כל סוגיה ומינה . אנרגיית החיות באנוש באה לידי ביטוי בכל הריגשות לסוגיהן, ופעמים משביחות אותו ברגעי משך איכות מנעדי אושרו ופעמים רבות יותר משמרות ומקבעות אותו בסבלו ומועקתו . כדי שאדם ידע לשמֵר ( מלשון "התמד" ) ולהשביח את איכות מנעד משך אושרו עליו לראות ולהכיר את עצמו באופן מציאותי, ממשי ואמיתי ככל האפשר . כמבואר על ידי סוקרטס ל קריטיאס , "דעת עצמו, ואני מסכים עם מי שהקדיש בדלפוי את הכתובת הזאת . . . דע את עצמך" ( כמבואר ב כתביאפלטון , כרך ראשון, כארמידס , עמ' 158 , הוצאת שוקן, תרגום : יוסף ג' ליבס ) . כפי שהתוודה פידרוס על כיסופי נשמתו לידיעת עצמו : "עדין אין בידי, לפי הכתובת שבדלפוי, ידיעת עצמי" ( כתבי אפלטון , כרך שלישי, פידרוס , עמ' 355 ) . מתודת המשנה הסדורה מאפשרת ליחיד והקהילה לחתור ולהכיר את ייחודם שלהם ובכך מאפשרת להם לא רק לשמר את ישותם, אלא לפתח אותה להוויה פעילה המגשימה את עצמה . כל מארג הריגשות והחושים הוא דרך פועלת לאנרגיית החיות של האנוש והקהילה . המשנה הסדורה רואה את יסוד ה"מעלה הטובה" ( כפי שתופס שפינוזה ) בהיות היחיד והקהילה שואפים וחותרים להגיע להגשמה פעילה של מהותם ההולמת, שהיא הרבה מעבר לשימור ישותם . רוב בני האדם כיום לא עסוקים בלמידת ישותם ההולמת, או בהכרת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help