sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:359

359 א י ד אה א ונטו ל וג י ת-ט ר נ סצנד נ ט י ת משתנה ואמיתית באדם, כך גם קיימת אידאה ממשית, משתנה ואמיתית בקולקטיב, בקהילה . ל" נפשגוף של הקולקטיב ", מחד גיסא, יש לצערנו מצבים בקהילות אנושיות כאשר הן פועלות כגופנפש אחד להרוג ולהשמיד קהילות אחרות ( מלחמת טירוף קולקטיבית המושתתת על חרדה ופחד ) או את עצמן ( התאבדויות המוניות ) , ומאידך גיסא, במקרים אחרים הן מגינות ונלחמות עבור שמירת עקרונות מוסר אוניברסליים או פועלות בשם עקרונות מוסר אלו ומדכאות חרדות ופחדים של עצמן או של קהילות אחרות . למשל : פעילויות הצלה, שיתוף, עזרה, הדברת מחלות, רעב וכו' . בשני המצבים, מקרים, של היחיד והקולקטיב-קהילה, המציאות אפשרית ל"טוב" ו"רע" ולשילוב ביניהם . כאן נכנסת הבחירה החופשית המוגבלת, של היחיד והקהילה ( בניגוד לשפינוזה וראייתו על רקע תקופתו ) , המאפשרת להם, ליחיד והקהילה, להכיר באי השלמות , כמוגדר בהמשך, ולבחור בדרך מוסר אוניברסלית בין אדם לאדם ובין אדם לטבע . המשנה הסדורה רואה בקיום אפשרויות בחירה ( אומנם עם מוגבלויות ) אופן אופי-התנהגותי, המייחד באופן מכריע את האדם והקהילה משאר מיני חיים בטבע, בהתייחסותם לעצמם ולטבע . הטבע מגיב לאנושות בדרכו הנמשכת של עולם, מרחב, עם אין-סוף תופעות סופיות ובלתי פוסקות, כפי שהוא מגיב על שרפה ביער המחדש את עצמו . כל זאת נגזר מראייה- הכרה של תפיסת מציאות מהירה וחדה עם ממד פועל של אינטואיטיביות ממשית ואמיתית . על "החוק האלוהי" אומר שפינוזה ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שלישי, עמ' 45 : "אין אנו יודעים כלל את סדר הדברים והשתלשלותם, רצה לומר באיזה אופן הם מסודרים ומשתלשלים במציאות, ולפיכך ולצורך החיים מוטב, ואפילו נחוץ, לראות את הדברים כאפשריים" . שפינוזה תפס את המציאות הממשית רק כדואלית וסיבתית, אך ההדגש כאן הוא דווקא על הסיומת של הכתוב : "לראות את הדברים כאפשריים" . בשונה משפינוזה שראה את האפשרות האנושית אל מול המוחלטות האלוהית, המשנה הסדורה מאמצת זאת, מאחר שהיא רואה מציאות אפשרית ולא הכרחית בכל רגע נתון . שאיננה רואה בראייה הדואלית והסיבתית בלבד כהתרחשות התופעות בפועל, אלא רואה את התופעות רוחשות במרחב של יחסים פועלים, בלי דואליות והייררכיה, כאשר הסיבתיות היא חלק קטן פועל בהתחוללות התופעה . המשנה הסדורה מאפשרת ליחיד והקהילה לראות, להכיר ולתפוס את המציאות הממשית, הן של

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help