sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

126 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה a . מִפְגַּשׁשיח — שיח הוא מפגש . זהו "מפגש שיח" באיכות טובה ובהירה של 68 ראייה-הכרה התופסת את המציאות הממשית והאמיתית . b . ב אתיקה , פרק ב', "על טבע הנפש ומקורה", משפט 47 , עמ' 179 , אומר שפינוזה : "לנפש האדם יש הכרה הולמת של המהות הנצחית והאינסופית של אלוהים" . שם, בסעיף עיון, עמ' 180 , הוא ממשיך ואומר : "וכך ליצור אותו סוג שלישי של הכרה", כפי ששפינוזה הגדיר כבר בפרק ב' במשפט 40 , עיון 2 , עמ' 173 : " דעת שבהסתכלות . וסוג זה של הכרה מתקדם ועובר מן האידיאה ההולמת של המהות בפועל ( הצורנית ) של תוארי אלוהים כלשהם אל הידיעה ההולמת של מהויות הדברים" . המשנה הסדורה מסכימה ומקבלת את הגדרת שפינוזה לדרגת הראייה-הכרה השלישית בהיותה "דעת שבהסתכלות" . ברם, המשנה הסדורה, לתקופתה, ממשיכה ומוסיפה איכויות נוספות בראייה-הכרה ( רביעית, לתפיסתו של שפינוזה ) אפיסטמולוגית, אשר בה התבוננות האדם על טבע התופעות סביבו ועצמו אינה דואלית וסיבתית בלבד כפי ששפינוזה רואה ותופס, אלא מציאות משתנה וזורמת במשך רצף אחד הולם, ממשי ואמיתי בהתרחשות התופעות . המשנה הסדורה רואה גם את המחשבה ואי המחשבה האנושית כהתרחשות אפיסטמולוגית-אונטולוגית, אשר מציאותה אפשרית ואינה הכרחית מטבעה . למשל, בוננות מדיטטיבית, הדממת המחשבה בהכרה מודעת מגלה ומראה לבן-האנוש כאשר הוא בראייה-הכרה של מתבונן-משתתף בפועל ממש כחלק אחד בטבע הטובע, באלוהי האפשרי, ללא חרדה ופחד לגופרוח מתוך שלווה וקבלה, כנאמר בהמשך, ביסוד י' במשנה הסדורה : " האהבה היא טעם חיי אנוש " . בדומה למשנתו של ראמנה מהארשי, המדברת על ראייה-הכרה הדומה לרמת הראייה-הכרה ה"רביעית" של שפינוזה, אך לא מאפשרת ליחיד הבונן לפעול בה, הוא "נעול" בהארה תמידית . המשנה הסדורה שואפת להשביח את איכות הראייה וההכרה המאפשרת להתקיים, לראות ולפעול בהכרה מודעת ולתפוס את המציאות הממשית והאמיתית . אפשר להגיע לאיכות בהירה, שלווה וצלולה של הראייה-הכרה התופסת את התופעות, הטבע הסובב, כולל היחיד עצמו, כייחוד ואיחוד בריבוי, הרואה את אחדותה עם הטבע הטובע, הבוער ואינו כלה ( שמות ג, ב : "הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁוְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּאֻכָּל" ) , תוך התרחשות התופעות בפועל . החוויה היא אונטולוגית, טרנסצנדנטית, ופעילה במרחב התופעות .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help