sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

125 הַקְדָּמָה את עולם התופעות, כרוחש ומשתנה תדיר, עם עבר ועתיד לבוא מקופלים בהווה הנמשך ומשתנה . היות שהמשנה הסדורה מדברת אל בני-אדם אשר חייהם מוגבלים בשנים, סופיים, ראוי אפוא שהאדם יראה את המציאות הטבעית והממשית ככוללת את "חוקי הטבע", כמוסבר לעיל, כאמור בהמשך, ביסוד ו' במפתח המשנה הסדורה, האומר : " תהליך היצירה בעיצומו . החיים, ממד אחד משתנה ומוגבל בתהליך היצירה " . נוסף על כך, כאמור ביסוד ה' לפניו, במפתח המשנה : " חיים מסע אחד, יחיד, בזמן ", וכדאי לו ליחיד להכיר את עולמו שלו את מהותו ההולמת, קהילתו וסביבתו . כך, יצמצם ויקטין יותר את חרדותיו ופחדיו, ישביח בהכרתו ויחיה את מסעו האחד כחבר בקהילתו בהגשמה פעילה תוך איסוף רגעים של מנעדי איכויות אושרו . כיופי — ב אתיקה , חלק ה', משפט נסמך למשפט 34 , עמ' 394 , אומר שפינוזה : 67 "שום אהבה אינה נצחית מלבד האהבה השכלית" . להבדיל משפינוזה שתופס את המציאות באופן סיבתי ודואלי ושארית הנפש לשיטתו נצחית, המשנה הסדורה רואה ומכירה שייחודיותו של היחיד כתופעה היא-היא נצחיותו, והיא קיימת רק בהווה הנמשך והמשתנה . היופי בייחוד נצחיותה, קיים בזמן הווה ומעבר לו, מאחר שאין, לא היה ולא תהיה, תופעה כזאת ייחודית וסובייקטיבית הקיימת בהווה הנמשך ומשתנה . היופי הוא בייחודיות הסובייקטיבית המשתנה, סוג של "קליידוסקופ" של התחוללות חיים נמשכת . לא היה "יופי" כלשהו בראיית המציאות האנושית, ללא הסובייקטיביות היחידנית של האדם . לכן, פיתוח והרחבה באפקט הראייה-הכרה האישית, מאפשרים לאדם להיות במצב מודע לנצחיותו ולייחודו גם בקהילתו ההווה . הפנמת תובנה זו מאפשרת ליחיד ולקהילה לפעול בהווה ביתר שקיקה ושמחה . לכן יסוד י' במפתח המשנה בהמשך, אומר : " אהבה היא טעם חיי אנוש " . ההדגש הוא בחייו, בהווייתו הנמשכת ומשתנה . נצחיותה של אהבה זו היא בכל מהות הווייתו, בכל סוגי ומיני רציותיו, היפעלויותיו, רִגְשותיו ותנועותיו, והאהבה הזו היא טעם חייו . גם האהבה השכלית הקונקרטית קיימת כל עוד היחיד הקונקרטי חי וקיים . כדאי לו לאדם להשתתף במימוש מהותו, אהבתו, כחלק פועל בטבע האלוהי האפשרי, ולחוות אהבה ושמחת גופרוח יחד עם הבריאה, עם התופעות ההוֹווֹת במרחב .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help