sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

353 מ ש נה ש נ י יה התופעות, עולם התופעות המשתנות, עולם של קהילות אדם חיות ופועלות, עולם חיי קהילות . b . במשפט 35 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 311 , אומר שפינוזה : "במידה שבני האדם חיים בהדרכת התבונה, הם תמיד בהכרח מתאימים בטבעם" . הוא ממשיך ואומר בנסמך 1 : "אין בטבע שום דבר יחיד המועיל לאדם יותר מאדם החי בהדרכת התבונה" . המשנה הסדורה מאמצת ורואה את חשיבות "הדרכת התבונה" במסע של היחיד במרחב, אֱלֵי ברכת אושרו ב עולמו , בקהילתו . משנה סדורה נגזרת א', משנהסדורה : עולםחייקהילות , מבארת ומגדירה לקהילת אנשים את עולמם , את דרכם בקהילתם, בשלושה פרקים גנריים לשלוש המשניות : " מטרות-על ( משמעות-רוח ) , דרך ( ראייה-הכרה ) ומימוש ( פעולה-חומר ) " . מתודת לימוד משנה זו, נגזרת א', גזורה מ משנהסדורה : כללית ( אישית ) וגם בנויה באופן זהה גנרית, בשלושה פרקים ועשרה שלבים שאין בהם הייררכיה . עולם הקהילה , יש בו מין הזהות היחידנית בת מהות משותפת והולמת בין יחידיה . מהותה ההולמת, מזהה אותה באנרגיית חיותה, הרוחשת את מהות הקהילה וייחודה . הרכב זהות-מהות הקהילה מכיל אנשים יחידים שהמשותף ביניהם מאחדם לפחות תחת מסגרת זהות-מהות אחת משותפת וראשית, החיה בפועל תוך שיתוף פעולה הדדי ודינמי . לאו דווקא חיי איחוד ושיתוף מלאים, סדירים יום-יומיים, אלא שיתוף ב"זהות-מהות", ב"מטרות-על", "דרך" ו"מימוש", אשר לא בהכרח מחייב אותם לחיות זה לצד זה פיזית-קונקרטית . מאחר שמדובר בעולם של אנשים יחידים החיים בדרך התבונה ובהדרכתה, כהגדרת שפינוזה, גם הקהילה רוחשת במשך המשתנה, משביחה באיכויות הראייה וההכרה שלה את תפיסת עצמה והמציאות הממשית שבתוכה היא שרויה . המשנה השנייה, נגזרת א', רואה ב עולם קהילתי תופעת טבע אנושית, אשר משמרת ומפתחת את חיותו של היחיד הן באמצעות נתינה וקבלה, הן בהגדלת תחושת ההכרה ואישוש ממשותם ההדדית תוך ביטחון שהקהילה מאפשרת ליחידיה . המועיל יותר ל עולם קהילתי הוא קהילה החיה בהדרכת התבונה . המשנה השנייה רואה את זהות-מהות הקהילה כדרך חיים המשרתת את יחידיה, בעוד יחידיה משמרים את קהילתם המשתנה, כל עוד נשמרת מהותם וזהותם האישית, היחידנית בפועל .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help