sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי אבות > הקדמה

Page:9

פ רק י א ב ו ת 9 כ"ו אייר תשמ"ה, 85 . 5 . 16 תלמיד / ה : החלטתך שנעסוק ברבי חיים ( ר' חיים ) מוולוז'ין מפתיעה ביותר . לא ברור לי מה כאן מפתיע . תלמיד / ה : ההפתעה היא על רקע היות ר' חיים מעורה בקבלה . ר' חיים היה תלמידו המובהק של הגאון מווילנא, שמורשתו מצטיינת בכך שיש בה שני אלמנטים שלכאורה אי אפשר להבין בכלל מבחינה רציונלית כיצד הם מתיישבים בתודעת אדם אחד : מצד אחד עולם ההלכה של ראשית המאה ה - ,19 כמעט סופה של ההיסטוריה הארוכה של ההלכה, המתבטאת בחשיבה רציונליסטית קיצונית, ולעומתה - הקבלה . לכאורה שני הדברים האלה אינם מתיישבים יחד מבחינה הגיונית, אבל עובדה היא שהצירוף הזה קיים בכמה אישים גדולים . לראשונה אנו נתקלים בזה לפני כ - 700 שנה ברמב"ן . למעשה הקבלה בצורתה כפי שהגיעה אלינו, מתחילה מתלמידי הרמב"ן שמקרבם יצא גם "ספר הזוהר" . הרמב"ן אמנם אינו דמות מרכזית בעולמה של ההלכה אבל הוא נחשב מן הפוסקים ולאחד מגדולי התורה . הוא גם אדם שבא מן העולם של הרמב"ם מבחינת ההגות הפילוסופית ומעורה בפילוסופיה שלו, אבל כאן בא הפלא : הוא מעורה בעולם הקבלה . מבחינה רציונלית אי אפשר ליישב את הקבלה עם עולמה של החשיבה הפילוסופית, ואני אומר, ואינני היחיד שאומר זאת, לפי דעתי אי אפשר גם ליישב אותה עם עולמה של ההלכה . אני רוצה לציין שזכיתי לשוחח על כך פעם לפני כחמישים ושש שנים עם הרב קוק, שגם בו היתה מצויה מזיגה זו . ברמב"ן היו יסודות קבליים, אבל הוא היה מודע לכך שזה איננו מרכיב יסודי של עולם התורה והאמונה כולו, אלא שהוא ויודעי-ח"ן כמוהו מהווים קבוצה מיוחדת בעולמה של התורה ושל האמונה . 300 שנה אחרי הרמב"ן בא ר' יוסף קארו שהוא כבר פנומֶן שאי אפשר בכלל להבינו מבחינה רציונלית . אילו הזכרנו את ר' יוסף קארו רק כמי שחיבר את "בית יוסף" ואת ה"שולחן ערוך", איש לא היה מעלה על דעתו כלל

אגם הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help