sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > פרקי אבות > הקדמה

Page:10

י ש עיה ו ל יבוב י ץ 0 1 שהוא גם המקובל הגדול שחיבר את "מגיד מישרים", שהרי ב"שולחן ערוך" אין רמז ואין זכר לקבלה . מאתיים שנה לאחר מכן אנו מגיעים אל הגאון מווילנא, וגם בו אנו מוצאים מיזוג זה של עולם ההלכה עם הקבלה, וממנו כמובן עוברים הדברים לתלמידו ר' חיים מוולוז'ין . שני חיבוריו המפורסמים הרווחים זה כמה דורות בעולם התורה הם כידוע "נפש החיים" ו"רוח חיים" . אני בחרתי את "רוח חיים" משום ש"נפש החיים" הוא חיבור שאי אפשר להבינו כלל אלא מתוך ההגות הקבלית . לעומת זאת, "רוח חיים" שהוא פירוש על "פרקי אבות", יש בו מיזוג הצד ההלכתי והצד הרציונלי, לרבות התייחסות משמעותית לרמב"ם . הדברים שנקרא יהיו מובנים לנו ללא קושי מיוחד על רקע עיונינו זה שָׁנים בהגות הפילוסופית של ימי הביניים . את המרכיב הקבלי שיש בדברים אלה, שבוודאי מוזר לרוב החברים כאן אתנו, אותו נצטרך להסביר . ויהא ברור שאותו יחס של יראת הרוממות ואימה שיש לרבים לגבי הקבלה, נובע פשוט מאוד משום שהם אינם מכירים את הנושא הזה והם חושבים שזהו באמת ח"ן - חכמת הנסתר . אבל זה לגמרי לא מוצדק . על הקבלה אפשר לומר מה שנאמר בתורה על התורה עצמה : "לֹא בַשָּׁמַיִים הִיא", בשכל האנושי אפשר להבין אותה, ואם מבינים אותה אז רואים שזה בכלל רחוק מאוד מלהיות דבר גדול, אלא היפוכו של דבר . הקבלה מעולם לא השתלטה על עולם התורה והאמונה, אבל מעניין שהיא החלה לתפוס בו מקום גדול מאז סוף ימי הביניים, לפני כ - 600 - 700 שנה . תלמיד / ה : האם ר' חיים קיבל את הרעיונות הקבליים מרבו הגאון מווילנא ? בוודאי . הגאון היה מורהו הגדול בעולם הקבלה . רק דבר אחד מעניין ר' חיים לא קיבל מרבו - אף על פי שרבו היה בעיניו ממש כמלאך אלוהים - הוא לא קיבל ממנו את החרמת החסידות . ואל תשכחו שהגאון רצה בכלל להוציא את החסידים מכלל ישראל ממש . מובן שר' חיים הוא הנציג המובהק של עולם ה"התנגדות", וכל הישיבות הליטאיות נובעות ממנו, אבל הוא לא קיבל מרבו את החרמת החסידות . בישיבת וולוז'ין שהקים אחרי מותו של הגאון, לא היו נמנעים מלקבל גם חסידים . הגאון לא הצליח בהחרמת החסידות, וגם לא יכול היה להצליח . למרות

אגם הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help