sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | דרורה פריצקר | 13 המאפיינות אותה עשויים להגביר את הסיכוי שהלומדים יאמצו עקרונות של למידה עצמית בהמשך דרכם כמורים ויישמו אותם בבואם ללמד . המאמר הנרטיבי של דרורה פריצקר, "על ראשית ועל אחרית : סיפורו של מסע – להתנסות ולהרגיש : למידה עצמית משתפת באקדמיה", חותם את הספר . במאמר זה העורכת ומרכזת המחקר של התכנית מבקשת להאיר תחנות מסע במהלכה, בדגש על שאלות, תהיות ומשוכות שנקרו בדרך . רוב המאמרים בספר מציגים גישה איכותנית - פרשנית, מרביתם איכותנית - נרטיבית ומיעוטם גישה כמותית - משולבת . הגישה האיכותנית - פרשנית מתבססת על ההנחה שיש ערך בתיאור ההתנסות בדרך אובייקטיבית, משמע כהתנסות שקיימת לעצמה, וכי על החוקר להתאמץ להכירה ( שלסקי ואלפרט, 2007 ) . לעומת זאת, הגישה הנרטיבית מבקשת לחשוף את המשמעות הסובייקטיבית שהמשתתף נותן להתנסויותיו ולהאירן מתוך עולמו ומנקודת מבטו ( פריצקר, 2000 ) . הגישה הכמותית משקפת עמדה פוזיטיביסטית השואפת לנטרל עמדות ערכיות ביחס למושא המחקר ולשמור בקפידה על מהימנות ותוקף ( שלסקי ואלפרט, 2007 ) . שילובן של גישות אלה עשוי להאיר את הלמידה העצמית ולהרחיב את הבנתה, לא רק כהתנסות העומדת בפני עצמה, אלא גם באשר ליחסי הגומלין המתקיימים בה . שילוב של גישות מחקר עשוי ליצור אינטר - סובייקטיביות בתוצאות החקירה ( פריצקר, 2000 ) ולבטא את היחסים הנבנים בין לומדים ועמיתיהם לבין לומדים ומרצים בזיקה ללמידתם העצמית . המרצים, שהיו אוטונומיים לעצב ולבנות את דגמי הלמידה העצמית שהם יישמו, היו עצמאים לבחור את מתודולוגיית המחקר שברצונם לאמץ לחקירת דגמי הלמידה העצמית שפיתחו ואת היעדים שהשיגו באמצעותם . כמרכזת המחקר של התכנית הניסויית, ראיתי ערך מוסף בכך שחקירתה של סוגיית הלמידה העצמית תיעשה על ידי מרצים מתחומי דעת שונים, אפילו אם הם בעלי השקפת עולם מתודולוגית שונה . ערכן המוסף של נקודות מוצא שונות בחקירה הוא בכך שיש להן יכולת להרחיב את הפרספקטיבה של המושג למידה עצמית ולהתירו מעמימותו . מתוך מחויבות אתית הוקפדה לאורך הספר השמירה על האנונימיות של משתתפי המחקר ( סטודנטים ומרצים ) והם הוצגו בשמות בדויים או במספרים . לסיכום, הספר חושף את נושא הלמידה העצמית על מורכבותו ועל מכלול הסוגיות המשיקות לו ומציע את היסוד העצמי המשתף כעיקרון מנחה של למידה עצמית . מומלץ לאמץ עיקרון זה באקדמיה כדי לסייע ללומדים להיעשות מורים של עצמם ולתפקד ככאלה . בהציגו סימני דרך ליישומה של למידה עצמית

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help