sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא : יצירת מרחבים משותפים בחברה מרובת תרבויות | 13 ובתיכונים אלה ואת מערכות היחסים החברתיים בין התלמידים הלומדים בהם . מאמר זה חושף בפנינו את המגוון התרבותי בתוך החברה הערבית, שעל פי רוב נתפסת כמקשה אחת . חקר המקרה שבו דנה איבנה רטנר לוקח אותנו אל בית ספר תיכון ומציג את תרומתה של התוכנית "דיאלוג דרך קולנוע" לחינוך לשלום ולחיים משותפים . בתוכנית זו תלמידים לתקשורת ולקולנוע מפיקים יחד סרטים במסגרת דו - לאומית . במאמר שלישי זה נבחנים יעדי התוכנית – ובהם הפחתת סטראוטיפים, רצון למגע, הפחתת רגשות שליליים ומתן לגיטימציה לנרטיב של האחר – וכיצד הם מושגים באמצעות הכלי הקולנועי . במאמר הרביעי בשער וורוד ג'יוסי וצבי בקרמן דנים בבתי ספר ממלכתיים יהודיים . הם אינם מתמקדים בתוכניות לימוד או במערכות יחסים בין תלמידים, אלא בחוויות של מורים פלסטינים - ישראלים שעובדים בבתי ספר אלה, ובתחושותיהם באשר לתפקידם בצמצום דעות קדומות בקרב תלמידים ומורים יהודים . גם האחרון במאמרי שער זה מתמקד בתחושות של מורים . רקפת ארליך - רון ושחר גינדי בחנו תחושות של 1,197 מורים ומורות, מקצתם דוברי רוסית או דוברי ערבית כשפת האם . הם מצאו שכ - % 90 מהמורים ששפת אימם עברית הרגישו שייכים, לעומת % 12 מהמורים ששפת אימם ערבית ו - % 21 מהמורים ששפת אימם רוסית . המאמרים בשער זה חושפים בפני הקוראים מעט מהעשייה הנרחבת שמתקיימת בשנים האחרונות במערכת החינוך . עשייה זו היא תולדה הן של תוכנית הדגל של נשיא המדינה "תקווה ישראלית בחינוך ובאקדמיה" – תוכנית לחיזוק הממלכתיות ולביסוס השותפות בין ארבעת המגזרים המרכזיים המרכיבים את החברה הישראלית, חילונים, חרדים, דתיים וערבים, הן של ההבנה שנושא זה הוא צו השעה . גם הנושאים המרכזים השנתיים, ובהם "האחר הוא אני" ו"שומרים על אחדות – שומרים על ייחודיות", מלמדים על מודעות הולכת וגוברת במערכת החינוך לחשיבות העיסוק בנושאים חברתיים אלה . שער שני – מרחבים משותפים באקדמיה תשעת המאמרים בשער זה עוסקים במרחבים משותפים שנוצרו באקדמיה בעקבות מדיניות מוסדית או יוזמה מקומית של מרצה . בשונה ממערכת החינוך הממלכתית, המורכבת מכמה וכמה זרמים ( חילוני, דתי, ערבי ועצמאי ) , האקדמיה הישראלית מחויבת לחופש אקדמי ואמורה לקבל לשעריה כל אזרח

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help