sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : יצירת מרחבים משותפים בחברה מרובת תרבויות | 11 ושוויונית במרחב משותף המייצג את כולם . בשונה מחינוך לדו - קיום, המעודד פרטים וקבוצות לחיות אלה לצד אלה, חינוך לחברה משותפת מבקש לכונן יחסי גומלין המבוססים על גישת אלה עם אלה, המבטאת שותפות . גישה זו אינה מסתפקת בשוויון החוקי - פרוצדורלי ובייצוג הפורמלי, אלא מבקשת לתת מקום גם לתחושה הסובייקטיבית של שייכות למרחב הציבורי . התשתית שבבסיסו של חינוך זה אינה זו הדמוקרטית נוהלית - אינסטרומנטלית, אלא הדמוקרטיה הליברלית המהותית, המבוססת על חינוך לערכים של זכויות אדם ואזרח, כבוד לזולת והכרה בייחודיותו האישית והקולקטיבית . במילים אחרות, מערכת חוקים דמוקרטית היא תנאי הכרחי אך לא מספיק לביסוסה של חברה משותפת ושוויונית ( פרייזר, 2014 ) . כדי לבסס חברה כזאת נדרשת תרבות דמוקרטית המחלחלת לכל רובדי האוכלוסייה . השיח הליברלי הרב - תרבותי, שהתבסס באקדמיה וחלחל אט - אט למרחבים הציבוריים, נתקל בהתנגדות של קבוצות חברתיות שונות, גם של אנשי אקדמיה ( מזרחי, 2017 ) . אל מול הגישה המנסה לקדם חברה משותפת המבוססת על עקרונות ההכרה, השוויון והצדק, עולה תפיסת העולם השמרנית, המקדשת את הסדר החברתי הקיים . סדר זה מעניק לבני האדם משמעות : הוא גוזר מתוך השתייכותם המשפחתית, הקהילתית והלאומית את זהותם ואת ליבת ערכיהם ומעניק להם תחושת ביטחון . גישות ליברליות, ביקורתיות ורב - תרבותיות מאיימות על תפיסת העולם השמרנית, ולכן גם אם תפיסה זו אינה דוחה את הצעדים לבניית חברה משותפת, אין היא ממהרת לאמץ את השיח הרב - תרבותי הליברלי . המצדדים בגישה השמרנית טוענים שהדרך לבניית חברה משותפת אינה בהכרח הדרך הליברלית הרב - תרבותית ( מזרחי, 2011 ) . עם זאת הם אינם מציעים חלופה קוהרנטית לגישה זו כי אם הסדרים מקומיים, שנותנים מענה נקודתי רגיש לתרבות בכל מקרה של התנגשות בין מגזרים ובין תפיסות עולם סותרות . כמה ממושגי היסוד שתוארו לעיל, ובכללם ״פלורליזם תרבותי״, ״רב - תרבותיות״, ״חינוך רב - תרבותי״ ו״חינוך לחברה משותפת״, יהוו תשתית עיונית לקובץ המאמרים הנוכחי . מושגים אלה ונוספים יאפשרו לבחון כמה מקרים במערכת החינוך הקדם - אקדמית והאקדמית בישראל מרובת התרבויות שנעשו בהם ניסיונות ( מוצלחים יותר או פחות, וולונטריים או כפויים ) למוטט את גדר ההפרדה בין הקבוצות התרבותיות, קרי לקדם מרחבים ציבוריים משותפים שמתקיים בהם דיאלוג באזורי הגבול התרבותיים . מטרתו של הספר איננה להציע פתרון אחד, אלא לחשוף את הקוראים למגוון נקודות מפגש ולמגוון דרכים להתנהלות במרחבים אקדמיים וחינוכיים משותפים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help