sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | מרחבים משותפים במערכת החינוך ובאקדמיה המדינה והמרחב הציבורי נוהגים על פי עקרון "עיוורון הצבעים", שמבטיח שוויון פורמלי לכל האזרחים ( 1992 Habermas, ) . גם גישה זו זכתה לביקורת בגלל הקושי ביישומה והספק הטמון באפשרות שמדינה או ארגון יוכלו להיות ניטרליים כפי שהם מתיימרים להיות . גם אם יצליחו, הרי יש בכך פגיעה בזכותו של הפרט – בעיקר זה המשתייך לקבוצת מיעוט – לאמץ זהות קולקטיבית ( & Margalit Halbertal, 1994 ; Taylor, 2006 ) . לעומת גישות אלה הגישה הרב - תרבותית מצדדת בעמדה חיובית כלפי ריבוי תרבויות ואינה רואה בשונות בעיה שיש לפתור, אלא משאב שיש לשמרו ולטפחו ( 2015 Colombo, ) . מתפיסה ערכית זו נגזרת מדיניות המכירה בקיומן של קבוצות אתניות ותרבותיות שונות, ולא רק בפרטים שבתוכן . גישה זו מקדמת מדיניות ציבורית הרגישה לשונות תרבותית ומעודדת שוויון אזרחי וצדק חלוקתי ( 2010 Kymlicka, ) . משמעותה של האידיאלוגיה הרב - תרבותית היא שימור ההבדלים בין הקבוצות החברתיות מתוך דאגה לקיום תרבותי ייחודי ולכיבוד זכויות ( פאול - בנימין וריינגולד, 2016 ) . חינוך לרב - תרבותיות נתפס כחינוך שוויוני המקנה לכל תלמיד ותלמידה כלים לתפקוד יעיל וערכי בחברה, בלא קשר למוצאם האתני, הגזעי, התרבותי או החברתי ( & Banks, 1995 ; Convertino, Alevinson, Gonzalez, 2017 ) . כלומר חינוך לרב - תרבותיות מקדם למידה, כיבוד תרבויות שונות ויצירת מרחב מכיל לכלל התרבויות ( & Ho - Kyung, Seong Woo, JuSung, 2015 ) . בנוסף הגישה הרב תרבותית שואפת להתייחס למגוון תרבותי באמצעות אמפתיה, תודעה ומוסריות, ולשים את הדגש על הנרטיב ועל נקודת מבטם של חברי הקבוצות התרבויות המוחלשות . חינוך לרב - תרבותיות הוביל עם השנים להתפתחות גם בתחום זכויות האדם וההגדרה העצמית של עמים . במחוז קוויבק שבקנדה למשל נחקקו חוקים המבטיחים כי השפה הצרפתית תמשיך להיות השפה הדומיננטית במרחב הציבורי ולא השפה האנגלית ( 2011 Evans, ) . הגישה הרב - תרבותית היא הרחבה של גישת הפלורליזם התרבותי, אולם אין זהות בין השתיים . פלורליזם במובן המהותי והערכי הוא ערך מרכזי במדינה דמוקרטית . עקרון הפלורליזם משמעו הכרה בשונות, היינו בהבדלים בין הפרטים והקבוצות במדינה, ובזכותה של כל קבוצה לשמור על ייחודה ולפעול על פי השקפת עולמה ( אבישר, 2017 ; דרור, 2012 ) . הפלורליזם משמעו, בין השאר, הרשאה חברתית ותרבותית לריבוי הגוונים, אולם אין בו בהכרח ביטוי לתמיכה בהם . במילים אחרות, הגישה הפלורליסטית מכירה בזכויותיהן של קבוצות תרבויות ואינה דורשת בגלוי להתאימן לזרם המרכזי או להטמיען בו, אך בד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help