sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ״רק מִלָּה בְּעִבְרִית״ : שירֵי אהוד מנור בין ה״אני״ ל״אנחנו״ המעצבת דובר חדש "אוניברסלי" החורג מהקולקטיביות העברית ( חבר, 2017 ) - מתפתח גם דור חדש של פזמונאים, ביניהם מנור, הנמצאים על הרצף שבין אינדיבידואליזם אוניברסלי לבין קולקטיביות ציונית . במילים אחרות, כפי שטוענת צמיר ( 2006 ) בספרה בשם הנוף באשר למשוררי המדינה, אין בשלב זה השתחררות מוחלטת ״של היחיד מן הקולקטיב ומן המסגרת הלאומית״ ( עמ׳ 31 ) , אלא יחסים סבוכים הרבה יותר, הבאים לידי ביטוי גם בפזמוניו של מנור . סרוסי ורגב ( 2014 ) מציינים את אהוד מנור כיוצר שכתב פזמונים בלבד, אך גם כמי שנתון להשפעה של "התבניות והמרכיבים של השירה העברית המודרנית הקנונית" ומהשירה הלירית ה"גבוהה" ( עמ' 80 ) . שירי ארץ ישראל היו ממוקמים בין השיר הלירי לבין הפזמון הפופולרי, שנחשב נחות יותר . מעמדם התרבותי היה ועודנו ממוקם בין שתי סוגות אלו . התופעה של משוררים ליריים שכתבו גם פזמונים - כמו נתן אלתרמן, יעקב אורלנד ונתן יונתן - אף הוסיפה לשניות זו ותרמה לתחושת החפיפה בין שתי הסוגות . מנור, בדומה למשוררי דור המדינה, יוצר ברוב שיריו דובר אוניברסלי, המביע רגשות, לרבות חולשה, השונה מדמות ה"צבר" הקשוח הישראלי . אך שלא כמו משוררים אלה, הוא מתעקש ברוב שיריו על מבנה של בית ופזמון ועל חריזה מסורתית, המאפיינת את הזמר העברי עד סוף שנות השישים . עם זאת בחלק משיריו שנכתבו משנות השמונים ואילך, ניכר מעבר לכתיבה שמאפייניה קרובים יותר לשירה מאשר לפזמון, למשל "ברית עולם", "יליד הארץ", "אין לי ארץ אחרת" ו"קרבת אלוהים" . שירים אלו חורגים ממבנה הפזמון המסורתי של בתים בחריזה סכמתית ופזמון חוזר ודומים יותר לשירה מודרנית בחריזה פנימית או חופשית ובאי - סימטריה של שורות השיר . טלילה אלירם ( 2006 ) משרטטת שלוש תקופות בהתפתחות הזמר העברי : התקופה הראשונה, מ - 1882 ועד ,1963 היא תקופת היווצרות הסוגה של הזמר הארץ ישראלי ו"תור הזהב" שלו ; בתקופה השנייה, בין 1963 - ,1980 קיימים שני מישורי השפעה : שירי ארץ ישראל מצד אחד, ושירים המושפעים מהמוזיקה האנגלו - אמריקנית מצד אחר ; התקופה השלישית, מ - 1981 ואילך, מאופיינת בשגשוגם של הרוק והפופ ובעליית המוזיקה המזרחית . מנור, שהחל לכתוב שירים ב - ,1965 יוצר בקו התפר של שתי התקופות - השנייה והשלישית : בתקופה השנייה הוא כותב שירים בעלי מאפיינים משני המישורים, הארץ ישראלי והאנגלו - אמריקני ; ובתקופה השלישית הוא משתף פעולה עם מלחינים רבים בשלושה מישורים, שהגבולות ביניהם אינם לגמרי ברורים ולא פעם חופפים : זמר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help