sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון - משבר החינוך ההומניסטי | 13 מנותקים מן ההקשר החברתי הכולל . לדעתי, תאורטיקנים אלו מייחסים כוח רב מדי לחינוך, ולכן גם מטילים עליו אחריות גדולה מדי . הם מחזיקים בהשקפה אידיאליסטית, שהיא טעות מקובלת בקרב אנשי רוח . אודה שאידיאליזם כזה, אף על פי שהוא שגוי, עדיף בעיניי מניהיליזם המתחזה למטריאליזם מתוחכם וגורס כי “מעוות לא יוכל לתקון״ . סיבותיו של המשבר שהחינוך ההומניסטי נתון בו נמצאות בעיקר מחוץ לגבולותיו - בנסיבות הכלכליות, החברתיות, התרבותיות והפוליטיות של חברת זמננו, ומשום כך אין החינוך ההומניסטי יכול לחלץ עצמו מן המשבר בכוחות עצמו . רק שינוי עומק בסדרי החברה הקיימים ובהשקפות התרבותיות הדומיננטיות - שינוי שיהיה לא פחות ממהפכה - עשוי לגאול את החינוך ההומניסטי, לאפשר לו לשגשג ולהשפיע השפעה מיטיבה על החברה כולה . אכן, מסגרות של חינוך הומניסטי ומורים אנשי החינוך ההומניסטי שיפעלו במציאות הקיימת עשויים לתרום משהו להכשרת הקרקע ( או מוטב, להכשרת הלבבות ) לקראת מהפכה כזאת . אולם עד שלא ישתנו הסדרים תהיה השפעתם של מורים ומוסדות כאלה מוגבלת למדי . הנה לפנינו, בדפוס חדש, מעגל הקסמים שכבר אפלטון הצביע עליו בפוליטיאה ( 9791ב ) : חברה טובה ומתוקנת תעניק לצעירים חינוך טוב, וצעירים אלו, בבגרותם, ישמרו על הסדרים החברתיים הטובים והמתוקנים . לעומת זאת, בחברה מקולקלת מקבלים הצעירים חינוך מקולקל, והם גדלים להיות אנשים צרי אופק שאינם יכולים אלא לשחזר בדור הבא את הסדרים החברתיים המקולקלים שבהם גדלו והתחנכו . מכאן שדווקא משום שהחינוך הוא סוכן חברתי אדיר עוצמה, התנאים החברתיים הקיימים מעצבים אותו ומגבלים אותו, ואין בכוחו לשנותם . המעגל “חברה - חינוך - חברה״ הוא מעגל ששני היסודות המעצבים אותו אינם שווי כוח . מכמה וכמה סיבות הסדרים החברתיים הקיימים ( וגורמי הכוח המעצבים אותם ) חזקים יותר מהחינוך, וכוחם להשפיע עליו גדול הרבה יותר מכוחו להשפיע עליהם . אחת התכונות החשובות של המעגליות שתיארנו לעיל היא היותה צורנית ( פורמלית ) לחלוטין . אנחנו יכולים למלא אותה בכל תוכן שנבחר - מהי דמותה של חברה טובה ? מהו החינוך הטוב ? והבעיה תישאר בעינה . בהיותנו הומניסטים נאמר שחברה טובה היא חברה השומרת על האוטונומיה האישית של חבריה, מזמנת להם ערוצים להשמיע את קולם הייחודי ומעשירה את חייהם בכל הדרוש לשם השגבת האנושי שבהם ; בהיותנו מחנכים הומניסטים נאמר שהחינוך הטוב יעניק לכל הילדים את מרב האפשרויות לפיתוח עצמי ולגיבוש אישיות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help