sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | להמשיך את השיחה : הזמנה לחינוך הומניסטי להשכלה גבוהה, עולה שאותה המגמה ניכרת גם בבתי הספר התיכוניים . הנתון המובהק ביותר המצביע על כך הוא הירידה התלולה במספר התלמידים הלומדים מסלול מורחב בספרות . נראה אפוא שהחינוך ההומניסטי נמצא על סף הכחדה . היו שחיפשו את הסיבות למשבר החינוך ההומניסטי בתוך החינוך ההומניסטי עצמו . הם ראו בו משבר פנימי, שמקורותיו רוחניים, אידיאולוגיים או פדגוגיים . לאו שטראוס ( 1967 Strauss, ) למשל הראה שהחינוך ההומניסטי, שניסה לשלב אל תוכו את האידיאה המודרנית של שוויון, חתר בעצם לכונן “אריסטוקרטיה אוניברסלית״ ( כלומר קהילה של בני טובים מחונכים, המקיפה את כל בני החברה ) . אלא שלא עלה בידו להתמודד כראוי עם המתח הפנימי ( עד כדי סתירה ) שבין אריסטוקרטיות לבין אוניברסליזם . שטראוס קבע כי יש להשתחרר מאשליות ולהכיר בכך שגם בחברה דמוקרטית חינוך הומניסטי מעולה יהיה זכות וחובה של מיעוט מובחר . אלקסיס דה - טוקוויל ( 2008 ) , בספרו המונומנטלי הדמוקרטיה באמריקה משנות השלושים של המאה ה - ,19 כבר קבע כי בחברה דמוקרטית יש להעניק חינוך קלסי רק למתי מעט המעוניינים בכך ומצטיינים בכך . ברוס קימבול ( 1986 Kimball, ) חקר את תולדות החינוך ההומניסטי באמריקה וזיהה מחלוקת פנימית בתוכו, בין מי שהוא כינה “אורטורים״, ליריביהם ה״פילוסופים״ . מחלוקת זו לא אפשרה לחינוך ההומניסטי להציג תמונה קוהרנטית של יעדיו החינוכיים ולהתגונן בפני ביקורות . 2 הוגה דעות אמריקאי אחר, אלן בלום ( 1989 ) , ייחס את המשבר לרלטיביזם התרבותי שפשה בקרב המורים למקצועות מדעי הרוח במכללות ובקרב תלמידיהם . לדבריו, הרלטיביזם התרבותי, שהיה “תרגום לאמריקאית״ של הפילוסופיה של פרידריך ניטשה, היה מעין נגיף קטלני שחיסל את החינוך ההומניסטי מבפנים . אלו רק כמה דוגמאות לניסיונות הסבר בעלי טעם ובכל זאת מוטעים . הטעות המשותפת להם היא ההנחה שהחינוך בכלל, והחינוך ההומניסטי בפרט, עומדים ברשות עצמם, ובמידה מסוימת לפחות 2 הביטוי השגור בפיהם של כותבים בשפה האנגלית לדבר שאני מכנה “חינוך הומניסטי״ הוא “חינוך ליברלי״ ( liberal education ) או “חינוך באומנויות החופשיות״ ( liberal art education ) . הטרמינולוגיה שאני אוחז בה בספר זה שונה במקצת . את השם “חינוך הומניסטי״ אני מייחד להשקפתם של המחנכים שקימבל קורא להם “האורטורים״, ולגישתם של ה״פילוסופים״ אני קורא “חינוך ביקורתי״ . על פי הטרמינולוגיה שאני מציע, חינוך הומניסטי וחינוך ביקורתי הם שני תת - זרמים בחינוך הליברלי . יש להודות, עם זאת, שמדובר במגמות חינוכיות קרובות עד מאוד, ובהחלט יש היגיון בגישתו של קימבל ( שגם אחרים, כמרתה נוסבאום ונמרוד אלוני שותפים לה ) , שעל פיה חינוך הומניסטי וחינוך ליברלי הם מושגים נרדפים פחות או יותר . עניינים אלו יוסברו ביתר הרחבה בשני הפרקים הבאים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help