sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון - משבר החינוך ההומניסטי | 11 הומניסטים את התביעה להעניק לכל בני החברה את החינוך שניתן בעבר לבני העלייה . ההיגיון היה פשוט : אם כל בני החברה הם אזרחים שווי זכויות, הכול שווים בזכותם לקבל חינוך מעולה . אם כל בני החברה משתתפים בתהליך קבלת ההחלטות הפוליטיות בהיותם אזרחים במדינה דמוקרטית, יש אינטרס חברתי עליון שכולם יחונכו להיות אנשים אוטונומיים, עצמאיים וביקורתיים . טענות כאלה השמיעו מחנכים רבים, כמו רוברט האצ׳ינס ומורטימר אדלר, במחצית השנייה של המאה ה - 20 , ומרתה נוסבאום ממשיכה להשמיען בימינו אנו . אבל האידיאה של “חינוך הומניסטי לכול״ לא הוגשמה מעולם . הדמוקרטיזציה של החינוך ההומניסטי לא התחוללה . חברת ההמונים במשטרים הדמוקרטיים נעשתה המונית יותר ויותר . החניכים והמורים של החינוך המעולה נהפכו בהדרגה מעילית בעלת ייעוד חברתי לקבוצה פריבילגית אך מיותרת, קבוצה שהסדר הקיים סובל אותה אף שההצדקות החברתיות לקיומה נקלשו והלכו . לקראת סוף המאה ה - 20 ובראשית המאה ה - ,21 החמיר המצב עוד יותר . הלימודים הגבוהים בתחום מדעי הרוח ננטשו למעשה, וגם הוראת המקצועות ההומניים בבתי הספר הצטמצמה מאוד . אומנם אפשר לטעון שייתכן שהתמונה אינה חמורה כל כך, כי אף שמוסדות לימוד ומסלולי לימוד פורמליים הולכים ונסגרים, אפשרויות הלימוד הבלתי פורמלי הולכות ומתרבות בזכות אמצעי התקשורת החדישים . האינטרנט הופך את הידע לנגיש ומאפשר ללמוד פילוסופיה, היסטוריה וספרות גם מחוץ לבית הספר ולאוניברסיטה . אין זה טיעון מופרך, ובכל זאת, נגישות חומר הלימוד היא רק תנאי אחד לרכישת הדעת ולעיצוב האישיות בתהליך הלימוד . תנאים אחרים, כמו ברירה קפדנית של החומר, תיווכו לתלמידים, ניהול דיאלוג עליו והדרכת החניכים בדרכם להיות לומדים אקטיביים, אינם מתרחשים במרחב הווירטואלי, או מתרחשים בו במידה קטנה בהרבה . דומה שגם ההעמקה, השקידה והקפדנות העיונית זרות לרוחו של האינטרנט : מי שמחפשים ב״גוגל״ או ב״ויקיפדיה״ הם צרכני אינפורמציה יותר משהם תלמידי הומניסטיקה במובנה המלא והעשיר . בינואר 2018 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על מצב מדעי הרוח בהשכלה הגבוהה בישראל : לפני שלושים שנה למדו כמעט רבע מהסטודנטים בחוגים השייכים למדעי הרוח, ואילו היום הם פחות מ - % 8 . בעשור האחרון הירידה היא במספרים מוחלטים ולא רק ירידה יחסית בשיעור הסטודנטים הלומדים מדעי הרוח מתוך כלל הסטודנטים . מראשית שנות האלפיים נסגרו שלושים מקצועות וחוגי לימוד במדעי הרוח באוניברסיטאות בישראל . מנתונים שפרסמו גורמים כמו מכון ון ליר, הקרן למדעי הרוח והמועצה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help