sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חינוך בחברה הערבית בישראל : רקע, הערות ונושאים לדיון | 13 מדעי הרוח והחברה ( % 8 . 14 ) , מוזיקולוגיה ( % 7 . 12 ) , גאודזיה ( % 7 . 10 ) , ספרות עברית ( % 6 . 9 ) , שפה וספרות ערבית ( % 0 . 9 ) והנדסת איכות ( % 8 . 8 ) . ניתוח המגמות בנושא ההשכלה בחברה הערבית בישראל כפי שצוין לעיל, בחברה הערבית בישראל קיימת שונוּת ברמת ההשכלה : רמת ההשכלה של הנוצרים גבוהה מזו של המוסלמים והדרוזים ( % 7 . 18 מהנוצרים, % 4 . 9 מהמוסלמים ו - % 5 . 8 מהדרוזים הם בעלי רמת השכלה של 16 שנות לימוד לפחות ) , ורמת ההשכלה של הערבים בנגב ( בייחוד הנשים ) נמוכה משל הערבים בשאר אזורי הארץ . אף שרמת ההשכלה של הערבים בישראל ממשיכה להיות נמוכה משמעותית מזו של היהודים, ניכרת מגמה כללית של שיפור ושל צמצום ההבדלים ברמת ההשכלה בהשוואה לזו של האוכלוסייה היהודית . בשנת 2016 שיעור העומדים בדרישות הקבלה האוניברסיטאיות עמד על % 6 . 47 בקרב תלמידי כיתות י"ב בחינוך הערבי, וזאת בהשוואה ל - % 8 . 56 בקרב תלמידי כיתות י"ב בחינוך העברי . פער זה ניכר עדיין, אך הוא נמוך באופן מובהק משהיה בעבר . יתרה מזאת, במחקר שנערך במרכז טאוב במשך 15 שנים ( בלס, 2017 ) , נמצאו שינויים חיוביים במערכת החינוך הערבי בכמה נושאים : השכלת המורים, הצפיפות בכיתות הלימוד, שיעור הילדים בני הארבע הלומדים בגני ילדים ( עלייה מ - % 58 ל - % 93 ) , שיעור הלומדים בבתי ספר תיכוניים, שיעור המתמידים בלימודים ( לא נושרים מהם ) , שיעור הזכאים לתעודת בגרות, שיעור הזכאים ל"בגרות מוגברת" ( ארבע יחידות ומעלה במקצועות לימוד למיניהם ) ושיעור הסטודנטים הערבים הלומדים לתואר ראשון . עם זאת, אין להתעלם מההבדלים המובהקים ב"איכות תעודת הבגרות" בין הקבוצות למיניהן בחברה הערבית בישראל . בשנת 2016 השיעור הגבוה ביותר של מקבלי תעודות בגרות העומדות בדרישות הקבלה האוניברסיטאיות ( אלה הם המועמדים הפוטנציאליים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ) נמצא בקבוצת הערבים הנוצרים – % 2 . 66 . שיעור זה היה נמוך יותר בקרב התלמידים הדרוזים ( % 9 . 51 ) , המוסלמים ( % 1 . 41 ) ואלה שלמדו בחינוך העברי ( % 1 . 55 ) . למותר לציין שמגמות שיפור אלו אינן מוכיחות כי הפער בין התלמידים בחינוך העברי לבין התלמידים בחינוך הערבי מצטמצם מאליו . אחת הסיבות לפער הזה היא ההבדלים התקציביים המשמעותיים בין שתי מערכות החינוך האלו במימון פעולות חינוכיות ( וינינגר, 2018 ) . ההשפעה של מימון פעולות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help